پژوهشگاه هوافضا مایل به واگذاری پروژه های خود به شرکت های خصوصی است

0 1,526

به گزارش اسپاش دکتر فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه چهار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پروژه اعزام انسان به فضا در ایران تا سال 1404 در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: ما طبق سند هوافضا باید موفق به ارسال انسان تا سال 1404 بشویم البته این طرح مدتی به علت کمبود بودجه متوقف شده بود اما پس از آن سازمان مدیریت حمایت‌های خود را دوباره از سر گرفت.


وی افزود: ما مطالعات خود را در زمینه پرتاب آزمایشی آغاز کرده‌ایم البته همان گونه که در سند هوافضا ذکر شده این پروژه چون ارتباطی مستقیم با حفظ جان انسان دارد دارای اهمیت بسیار بالایی است به همین منظور در انجام‌آن باید از تجارب  کشورهای دیگر استفاده کنیم.

امی خاطرنشان کرد: در میان چهار الی پنج کشور که تاکنون موفق به فرستادن انسان به فضا شده‌اند، مهم‌ترین آنها کشور دوست و همسایه ما روسیه است که موشک سایوز، بهترین و مطمئن‌ترین کپسول ارسال به فضا را در اختیار دارد به همین منظور من در سفری که اخیرا به روسیه داشته‌ام با شرکت معروف روس روسکاسموس مذاکراتی را درباره این پروژه انجام دادم ما پیشنهادات خود را ارائه دادیم اما هنوز پاسخی از سوی این شرکت دریافت نکردیم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با بیان این که اگر شرکت روسکاسموس پاسخ مثبت به درخواست آنها بدهد پرتاب‌های آزمایشی آغاز خواهد شد، ادامه داد: پرتاب‌های آزمایشی در مرحله اول با کپسول روسی سایوز و از کشور روسیه پرتاب خواهد شد و پس از رفتن به مدار زمین که به احتمال 90 درصد مقصد آن آزمایشگاه بین المللی خواهد بود به زمین بازخواهد گشت در این مرحله نیز بازگشت نیز در خاک روسیه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم پرتاب و کپسول از کشور روسیه و فرود در خاک ایران خواهد بود، پرتاب سوم با کپسول، فضانورد و پرتاب کننده ایرانی انجام خواهد شد.

امی با بیان این که فضانورد با توریست فضایی فرق دارد، اظهار کرد: تاکنون چندین افراد ایرانی به فضا سفر کردند که همه آنها توریست فضایی بوده‌اند یعنی از تخصص هدایت و ناوبری کپسول برخوردار نبودند قصد ما اعزام فضانورد به فضا است که از میان خلبانانی که بیش از سه هزار پرواز داشته باشند، انتخاب خواهد شد به همین منظور ما آغاز به ثبت نام داوطلب کرده‌ایم البته افراد بسیار مشهوری که حتی مقام اجرایی در نیروی هوایی و ارتش جمهوری اسلامی دارند تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: از میان داوطلبین تعدادی افراد آماتور نیز تاکنون اظهار آمادگی کردند حتی از میان بانوان مشتاق خلبان که پروازهای زیادی هم داشته‌اند برای اعزام به فضا تقاضا داده‌اند و امیدواریم که آنها را بتوانیم به عنوان اولین فضانورد به فضا اعزام کنیم.

امی با بیان این که کارهای مطالعاتی خود را در زمینه اعزام انسان به فضا آغاز کرده‌اند، گفت: پژوهشگاه هوافضا که وابسته به وزارت علوم است، مجری سند هوافضا در بخش اعزام موجود زنده و انسان به فضا است این پروژه طبق سند هوافضا باید با همکاری و مشارکت کشورهای جهان اسلام و همکاری‌های بین المللی انجام شود به همین منظور ما مذاکرات خود را با کشورهای دوست آغاز کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اعتبارات و زیرساخت‌های لازم برای این پروژه فراهم شده است، تصریح کرد:‌ در تمامی پروژه‌ها حرف اول را اعتبارات مالی می‌زند ما با پرتاب دو میمون فردا و پیشگام که اخیرا با هم ازدواج کرده‌ و صاحب نوزاد شده‌اند، زیرساخت‌های لازم را فراهم کردیم و می‌توانیم برای زیرمداری از همان زیرساخت استفاده کنیم.

وی با بیان این که زیرساخت پرتاب مربوط به وزارت دفاع است، ادامه داد: وزارت دفاع اخیرا با پرتاب سیمرغ که بنده نیز در آنجا حضور داشتم نشان داد که از زیرساخت لازم برخوردار است.

امی خاطرنشان کرد: در پایگاه امام خمینی موتور “تفتان” که دارای تراست بسیار بالا یعنی 140 تن است، در مرحله یک ماهواره‌بر سیمرغ تست کردیم. این موتور توانست با موفقیت کپسول یک و نیم تنی را به فضا ببرد که البته تمامی این اقدامات توسط همکاران ما در وزارت دفاع انجام شد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به این که تاکنون پایگاه‌های قابل استفاده تماما متحرک بوده‌اند، گفت: تنها پایگاه ثابت ما پایگاه امام خمینی است که پرتاب اخیر ماهواره سیمرغ از آن‌جا انجام شد در این پرتاب موتور تفتان، پرتاب از سکو و جدایش همگی با موفقیت تست شدند.
 
وی افزود: ما زیرساخت پرتاب را برای پرتاب زیر مداری کپسول حامل انسان آماده کردیم و امیدواریم که با همکاری کشورهای دوست در فاز سوم، این طرح را اجرایی کنیم.

امی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها تا چه اندازه در پروژه‌های هوافضایی دخیل هستند، اظهار کرد:‌ هم اکنون بیش از 230 شرکت هوافضایی که اتحادیه بزرگی نیز دارند، در کشور فعالیت می‌کنند که ما می‌توانیم  واگذار کنیم زیرا که نیروی ما در پژوهشگاه محدود و تنها در حدود صد نفر است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه نقش هسته مرکزی را داشته و می‌تواند به شرکت‌ها و دانشگاه‌ها پروژه‌هایی را واگذار کند زیرا که ما در دانشگاه‌ها استعدادهای بسیار خوبی داریم که به طور آماری ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی هوافضا 521 نفر، ارشد340 نفر و دکترا 60 نفر افزایش یافته است و در حال حاضر 1858 در مقطع کارشناسی، 1887 نفر ارشد و 203 نفر دکترا در رشته هوافضا فارغ التحصیل شده‌اند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: ما اولین مرکز رشد هوافضا را ایجاد کردیم به طوری که 10 شرکت در این مرکز حضور داشته و با ما همکاری خواهند داشت و با جدی‌تر شدن فعالیت این مرکز و پروژه‌های هوافضایی احتمالا ارتباط ما با بیش از 50 شرکت دیگر نیز برای زیر پروژه‌هایی که در پروژه‌های اعزام انسان به فضا دخیل هستند، برقرار خواهد شد.

امی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از دانش بومی هوافضا در کشور چیست، پاسخ داد: تاکنون در حدود 200 فناوری در ایران در کارهای مختلف انجام شده است، چندین مورد را بنده به عنوان هیئت علمی دانشگاه انجام داده و حتی تعداد زیادی ثبت اختراع شده است دوستان دیگر نیز در آزمایشگاه‌ها چنین اقداماتی را انجام داده‌اند که اگر سرمایه گذاری جدی بر روی این پروژه‌ها انجام شود با توان بالای دانشمندان و جوانان مشتاق ایرانی ما می‌توانیم فعالیت بسیار مناسبی در این زمینه داشته باشیم زیرا که زیرساخت این کارها فراهم شده است و در حال حاضر در حدود 100 هزار نفر به طور مستقیم و 400 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در فناوری هوافضا مشغول به کار هستند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که پروژه اعزام انسان به فضا زودتر از زمان مشخص شده آن در سند هوافضا یعنی سال 1404 انجام شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4756
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها