لزوم تسریع در خرید ماهواره ملی برای مقابله با جنگ روانی و کمک به جهان اسلام

0 1,088

هفته‌ی پیش در دیگر رسانه‌ها اعلام شد که شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، با حذف شبکه «رودآو» و «کردستان 24» وابسته به منطقه کردستان عراق از ماهواره «ترک‌ست» موافقت کرد. این شورا  با حذف شبکه‌های کردی «رودآو» و «کردستان 24»، وابسته به منطقه کردستان عراق از ماهواره ترک‌ست موافقت کرده است. مشابه چنین اتفاقی در سال‌های گذشته برای شبکه‌های تلویزیونی ایرانی مثل «العالم» و «پرس‌تی‌وی» رخ داده بود، تکرار این اتفاق نشان از افزایش گرایش کشورها به استفاده از چنین تاکتیکی برای تحت فشار گذاشتن کشورهای متخاصم دارد. با توجه به این موضوع اهمیت در اختیار داشتن یک ماهواره ملی نه تنها برای ارائه خدمات به کشور بلکه برای کمک به سایر کشورهای اسلامی بیش از پیش آشکار می‌شود. 

گذری بر تاریخ حذف شبکه‌های داخلی
روند حذف فرکانس‌های پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از ماهواره‌های گوناگون به آبان ماه 1388 بازمی‌گردد که ارتباط شبکه‌ی تلویزیونی العالم از روی ماهواره‌های عرب ست و نایل ست قطع شد. در این خصوص «سید احمد سادات» مدیر وقت این شبکه اظهار دارد: «در کشورهای عربی دو ماهواره اصلی وجود دارد که بسیاری از مخاطبان در کشورهای عربی از طریق این دو (عرب ست و نایل ست) به شبکه‌های ماهواره‌ای دسترسی دارند. از سه سال قبل ما را از این دو ماهواره اصلی قطع کردند و این تصمیمی بود که توسط پنج کشور مرتجع عربی گرفته شد و بیشترین فشار در آن مقطع از سوی رژیم‌های عربستان سعودی و مصر بود.»

ماجرای حذف فرکانس شبکه‌های داخلی در دی‌ماه 1390 ادامه یافت و نخستین بار سازمان نظارت بر رسانه‌هاي بريتانيا (آفکام) با اتکا‌ بر یک حکم دادگاه، دستور حذف فرکانس ماهواره‌ای ایران را داد؛ این آغاز تحدید فضای رسانه‌های ماهواره‌ای متعلق به صداوسیمای کشورمان بود که در واقع با ‌پیشروی این ماجرا، مشخص شد ‌هدف از این پروسه حذف، در فشار گذاشتن ایران بوده و یکی از اضلاع ساختار تحریم‌ها، همین محدودسازی رسانه‌های ایران شد.

در این چهارچوب‌ هاتبرد، اینتل ست، نایل ست، یوتسل ست، گلف ست، و گالکسی کم‌کم ارائه خدمات به شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را قطع کرده‌اند و این رویه همان‌گونه که مورد اشاره قرارگرفت، به‌یک‌باره صورت نمی‌پذیرد، بلکه در فواصل زمانی، هر ماهواره تعدادی از شبکه‌های ایرانی را که میزبانی می‌کند، حذف می‌نماید تا موج خبری چنین کاری چندین سال استمرار داشته باشد.

تعجیل در اقدام به ارسال ماهواره‌ی ملی
«محسن بهرامی» رئیس سازمان فضایی در جلسه‌ی اخیر از ارسال ماهواره‌ی ملی مخابراتی تا سال 2030 خبر داد و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده خرید یک ماهواره مخابراتی را در دستور کار دارد ولی با توجه به حذف فرکانس شبکه‌های «رودآو» و «کردستان 24» و تاکتیک‌های روانی که در هنگام شرایط حساس اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد ضروری باشد برنامه خرید ماهواره مخابراتی را سرعت بخشید، چراکه شاید صبر تا سال 2‌030 ممکن نباشد و طبیعتاً پس از حذف پرس‌تی‌وی و العالم از روی همه شبکه‌های ماهواره‌ای، نتوان 13سال منتظر ماند. از این حیث، راهکار کوتاه‌مدت در این زمینه، پیگیری طرحی برای تکمیل سریع ماهواره ایرانی است و در صورت عدم امکان چنین اتفاقی، خرید ماهواره مخابراتی از کشورهای غیرمتخاصم و پرتاب و استقرار در مدار، ‌امری ضروری است که در دهه‌های آتی، فضا و استقلال و اقتدار رسانه‌‌ای برای کشورمان در پی خواهد داشت.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4753
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها