ماهواره جاسوسی آمریکا لحظاتی پیش پرتاب شد

0 1,215

ماهواره جاسوسی NROL-۴۲ آمریکا که مشخصات و برنامه‌های آن کاملاً محرمانه است تا لحظاتی پیش به فضا پرتاب شد.قرار بود این پرتاب پنجشنبه‌شب انجام شود اما زمان آن به تعویق افتاد و به امروز موکول شد.

این ماهواره متعلق به “اداره شناسایی ملی آمریکا”(National Reconnaissance Office) است که بیست و پنجمین مأموریت این اداره محسوب شده و در همکاری با “اتحادیه پرتاب موشک آمریکا”(ULA) انجام می‌شود. این دو سازمان از سال ۲۰۰۶ باهم همکاری می‌کنند. موشک “اطلس ۵”(Atlas V) که اولین پرتاب خود را در سال ۲۰۰۲ تجربه کرده است با این پرتاب هفتاد و سومین مأموریت خود را انجام خواهد داد.

اطلس ۵  یک سامانه موشکی یک‌بارمصرف از خانواده موشک‌های اطلس است. اطلس ۵ درگذشته توسط شرکت لاکهید مارتین راه‌اندازی می‌شد و اکنون توسط لاکهیدمارتین-بوئینگ که شرکتی از ترکیب بوئینگ و لاکهید مارتین است، ساخته و راه‌اندازی می‌شود. این موشک از یک موتور آردی-۱۸۰ ساخت روسیه که سوخت آن نفت سفید و اکسیژن مایع است، برای تأمین نیروی طبقه اول و یک موتور آمریکایی آرال-۱۰ با سوخت هیدروژن مایع و اکسیژن مایع برای طبقه بالایی که سِنتور نام دارد، استفاده می‌کند. در برخی از پیکربندی‌ها همچنین از موشک‌های پیشران سوخت جامد ساخت اروجت در اطراف بدنه نیز استفاده می‌شود.

کلاهک‌های موشک‌های اطلس ۵ که ۴ متر یا ۵٫۴ متر قطر دارد و سه اندازه طولی دارند، توسط شرکت سوئیسی راگ اسپیس ساخته می‌شوند. اطلس ۵ در ۲۲ پرتابش از اولین پرتاب اوت ۲۰۰۲ تا اوت ۲۰۱۰  تقریباً موفقیت کامل را داشته‌ است. البته در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۷ در پرتاب یکی از ماهواره‌های جاسوسی NROL-۳۰ در طبقه دوم موشک نابهنجاری پیش آمد و موتور سنتور زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده خاموش شد. این ماهواره در مدار پایین‌تر از ارتفاعی که مقررشده بود، رسید. ولی به‌هرحال خود اداره شناسایی ملی آمریکا این پرتاب را هم جزو پرتاب‌های موفق اعلام کرد.

این پرتاب از پایگاه “واندنبرگ”(Vandenberg) نیروی هوایی آمریکا در کالیفرنیا و در ساعت ۱۰ صبح به‌وقت‌تهران انجام شد.

 
منبع ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4729
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها