ماهواره‌های “گریس” زودتر از انتظار بازنشسته می‌شوند

0 687

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد: ماهواره مطالعاتی سنجش آب‌وهوای زمین موسوم به گریس(GRACE) به پایان عمر خود نزدیک شده و باید به‌سرعت با نسل بعدی جایگزین شود.

دانشمندان ناسا امیدوار بودند که دو ماهواره در حال خدمت GRACE تا رسیدن نسل بعدی پایدار باقی بمانند اما اطلاعات دریافتی از این ماهواره حاکی از پایان سوخت آن‌ها است. به دنبال پایان خدمت ماهواره GRACE دانشمندان امیدوارند تا اوایل سال 2018 نسل بعدی این ماهواره باقابلیت سنجش دقیق میزان آب شدن یخ‌های قطبی به فضا پرتاب شود.

اریک رینگات، متخصص یخچال‌شناسی از مرکز پیشرانه‌های جت ناسا در پاسادنا گفت: متأسفانه با تأخیر پیش‌آمده در پرتاب نسل بعدی ماهواره GRACE برداشت اطلاعات با یک وقفه مواجه خواهد شد که این مشکل با توجه به اهمیت موضوع یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

پروژه ماهواره‌ای مطالعاتی GRACE از سال 2002 و با پرتاب دو ماهواره به مدار 220 کیلومتری زمین آغاز شد.این دو ماهواره با ارسال پالس‌های الکترومغناطیسی فاصله از یکدیگر  را در مقیاس میکرون پیوسته رصد می‌کنند تا تغییرات ناشی از افزایش یا کاهش نیروی گرانش ناشی از وجود یخچال‌های طبیعی به‌دقت بررسی شوند.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4715
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها