شروع مونتاژ پروتون- ام برای پرتاب آسیاست -9

0 1,026

سیروس برزو: اتصال قطعات موشک فضایی پروتون-ام در سالن 101 مونتاژ و آزمایش در بایکونور شروع شد. این موشک به همراه شتاب دهنده برینز-ام قرار است ماهواره ارتباطات از راه دور “آسیاست -9” را به فضا ببرد. عملیات مونتاژ توسط کارشناسان خرونیچف با حضور و نظارت کارشناسان شرکت اسپیس راگ و  شرکت سامانه های فضایی لورال صورت می گیرد.
ماهواره  6140 کیلوگرمی آسیاست -9 چرخه کامل بررسی فنی خود را در سالن مونتاژ 103 به پایان رسانده است و کارشناسان از کار تک تک سامانه ها راضی هستند. اینک این ماهواره در سالن 101 قرار دارد تا بعد از آزمایش موشک بالابرنده در مخزن بالایی موشک قرار گیرد.
در حال حاضر، شتاب دهنده ” برینز-ام. “مراحل انتقال مکانیکی و اتصال الکتریکی با طبقه بالایی موشک را طی می کند. طبق برنامه آسیاست-9 در مرحله بالایی  نصب شده، پس از بررسی محموله و پرتابگر در صورت به دست آمدن نتایج مثبت، کار دنبال و عملیات مونتاژ انجام خواهد شد.
 قرارداد برای دادن خدمات مربوط به این پرتاب برای شرکت مخابرات ماهواره ای آسیاست با استفاده از ماهواره‌بر کلاس سنگین “پروتون-ام” و شتابگر “برینز-ام.”  بین شرکت خرونیچف و شرکت سامانه فضایی لورال بسته شده بود.
ماهواره دارای 28 ترانسپوندر باند C و 32 ترانسپوندر باند KU خواهد بود و قرار است جایگزین آسیاست-4 شود. در کنار کار های مخابراتی، آسیاست-9 دارای یک سامانه هواشناسی با نام خلاصه استروم (STORM -Sounding and Tracking Observatory for Regional Meteorology) است. برای این ماهواره عمری 15 ساله پیش بینی شده است.