پیش بینی نحوه انتشار مالاریا توسط ماهواره های ناسا

0 791

باوجوداینکه پشه آنوفل، ناقل بیماری مالاریا، هوای گرم و هرگونه تجمع آب ازجمله برکه‌ها و استخرها را می‌پسندد، یکی از مشکلات کنترل این پشه، پیش‌بینی نحوه انتشار آن است که حالا به کمک ماهواره‌های «ناسا» ازجمله سری «لندست» (Landsat) و بررسی میزان رطوبت خاک می‌توان احتمال انتشار را پیش‌بینی نمود.
پشه آنوفل یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای سلامتی انسان در مناطق گرمسیری ازجمله آمازون است. اکنون محققان می‌دانند که سیل و جنگل‌زدایی می‌تواند منجر به ایجاد برکه‌ها و آب‌گرفتگی‌های موردعلاقه این پشه شود. همچنین بر اساس تحلیل‌های بسیار دقیق رفتار انسان‌ها در مناطق مرطوب، و نیز با استفاده از مدل‌سازی‌هایی که می‌تواند شیوع بیماری را پیش‌بینی کند، مشخص شده که امکان پیش‌بینی شیوع بیماری در هر خانوار را از 3 ماه قبل‌تر امکان‌پذیر است.

 

نقشه ماهواره ناسا رودخانه‌های پرو و مناطق اطرافشان را نشان می‌دهد. بارش‌ها و دیگر عوامل محیطی می‌توانند حجم آب رودخانه‌ها را تغییر دهند و موجب افزایش تکثیر پشه‌ها شوند.

مدل‌هایی که درروش جدید از طریق ماهواره‌ها به‌دست‌آمده‌اند، برای قابل استفاده بودن ابتدا باید پالایش و تحلیل شوند؛ ولی انتظار می‌رود در سال‌های آتی اطلاعات تحلیل شده موردنیاز فراهم شود و در این صورت می‌توان امیدوار بود که علاوه بر کنترل انتشار پشه، بیماری نیز تحت کنترل قرار گیرد.
در حال حاضر کشورهایی ازجمله پرو، پشه‌بند، اسپری و ابزارهای دیگر را برای جلوگیری از گزیدگی در حجم وسیع در میان شهروندان توزیع می‌کنند؛ ولی مقامات این کشورها هیچ اطلاعات مشخصی از مکان احتمالی شیوع بیماری ندارند. مدل‌سازی جدید ماهواره‌ای می‌تواند به تمرکز دقیق‌تر پزشکان در مناطق بیماری‌زا کمک نموده و از سوی دیگر به کاهش استفاده از منابع مالی و غیرمالی منجر شود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4697
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها