اجرای کمربند سبز اهواز با کمک فناوری ماهواره‌ای

0 833

طرح کمربند سبز اهواز به عنوان یک طرح ملی و ضروری مجوز اجرا دریافت کرده است و به زودی برای پیاده‌سازی ابلاغ خواهد شد. یکی از عوامل تهدید کننده این طرح، محدود بودن منابع آبی منطقه است، بنابراین استفاده و بکارگیری از روش‌های مدرن، نوین و پیشرفته مدیریت آبیاری، یک انتخاب هوشمندانه برای این طرح ملی است و با اجرای طرح “کشاورزی دقیق” با کمک فناوری ماهواره‌ای، به عنوان یک طرح پایش وضع و مکمل سیستم مدیریت تصمیم‌گیری، موارد مذکور محقق خواهند شد.

فناوری فضایی، گامی نوین در جهت کشاورزی دقیق در ایران

کشاورزی دقیق (PA) به مفهوم مدیریت کشاورزی در مشاهده، اندازه‌گیری و پاسخ متناسب با تغییرات محیطی و شرایط خاک حاکم بر گیاه است.کشاورزی دقیق با ظهور GPS و سیستم‌های اطلاعات ماهواره‌ای بیشتر مورد توجه واقع شده است و به کشاورز امکان بررسی بسیاری از متغیرهای را در موقعیت جغرافیای مورد نظر می‌دهد. با توجه به پوشش وسیع تصاویر ماهواره‌ای و به ویژه تکراری بودن آنهـا و قابلیت بالای آنالیز تصاویر با روش‌های سنجش از دوری، امـروزه از استفاده توامان این فناوری و تصاویر ماهواره‌ای در مطالعات مختلف کشـاورزی و منـابع طبیعـی استفاده می‌گردد. ترکیب نتایج حاصل از مشاهدات و اندازه‌گیری‌های زمینی با داده‌های سنجش از دور و استفاده از شاخص‌های پوشش گیاهی می‌تواند نقشه‌های بـه هنگام از سطح زیر کشت محصولات ارائه نماید.

با توجه به کاربرد و امکان بهره‌گیری از فناوری سنجش از دور در استخراج تقویم زراعی، اطلاعات استخراج شده می‌تواند در انواع مطالعات و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای از قبیل بررسی راندمان آب و حق‌آب، تخصیص نهاده‌های کشاورزی به مناطق مختلف، بررسی الگوی کشت و در صورت نیاز تغییر آن و همچنین تعیین زمان‌های بهینه در پایش ماهواره‌ای محصولات کشاورزی و تاریخ‌های تصویربرداری مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

بر همین اساس دکتر امین نوبختی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف برای اجرای طرح کمربند سبز اهواز طرحی ارائه کرده است که می‌تواند نقش بسیار مؤثری در اجرای موفقیت آمیز این طرح‌ ملی و بین المللی ایفا کند.به گفته‌ی نوبختی دانشگاه شریف به علت نیاز مبرم کشور به حوزه مدیریت منابع آب و قابلیت‌هایی که کشاورزی دقیق برای این صنعت سنتی کشور به ارمغان می‌آورد به حوزه کشاورزی ورود پیدا کرده و با هدف مدیریت مناسب‌تر نهاده‌های کشاورزی، پشتوانه فنی، مهندسی خویش را به این حوزه اختصاص داده است. این استاد دانشگاه شریف بیان می‌کند: «در حال حاضر امکان اجرای کامل تکنولوژی این حوزه در ایران و به ویژه در دانشگاه صنعتی شریف موجود است و امکان پیاده سازی و اجرای طرح‌های مرتبط با کشاورزی دقیق با استانداردهای کشورهای پیشرفته به طور کامل وجود دارد. در واقع یک فرصت استثنایی وجود دارد که همچون حوزه‌های فناوری نانو و سلول‌های بنیادین، ایران به یکی از قطب‌های دنیا در ارتباط با کشاورزی دقیق تبدیل شود.»

منبع دانشگاه شریف
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4683
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها