فضانورد شدن کار آسانی نیست!

0 1,260

سیروس برزو : درباره آموزش فضانوردان و آمادگی‌های آن‌ها قبل از سفر به فضا شاید مطالبی خوانده باشید. این‌که آن‌ها باید خود را برای کارهای معمول و یا اتفاق‌های غیرقابل‌پیش‌بینی شده آماده کنند. اما حس دشواری این تمرین‌ها برای ما که کنار گود نشسته‌ایم چندان ملموس نیست. در عکس‌هایی که برای شما انتخاب کرده‌ایم شما بعضی از گوشه‌های این آموزش و آمادگی‌ها را می‌توانید ببینید و تا حدودی با آن‌ها آشنا شوید.

روس‌ها از همان آغاز عصر پروازهای سرنشین‌دار، به دلیل داشتن سرزمینی پهناور، فرود ناوهای خود را بر خشکی انجام می‌دادند. اما این فرودها همیشه طبق برنامه‌ریزی و در محل‌های پیش‌بینی‌شده صورت نمی‌گرفت. به‌طور مثال فضانوردان وسخد-2 به‌طور ناخواسته و به دلیل مشکل سامانه هدایت ناو، در منطقه‌ای جنگلی به زمین برگشتند و گروه نجات تنها بعد از 2 روز محل فرود را کشف کرد و به کمکشان رفت. از آن به بعد فرود اضطراری در جنگل به مجموعه آموزش‌ها اضافه شد و فضانوردان می‌آموزند چطور در چنین شرایطی بتوانند به زندگی ادامه دهند.

گرچه وسعت زیاد سرزمین روسیه این اجازه را می‌دهد که سفینه‌ها در خشکی به زمین برگردند اما اگر سفینه‌ای به‌طور اتفاقی همانند وضعیتی که برای سایوز-23 درست شد، در یک دریاچه و یا احیانا در آب‌های بین‌المللی فرود آید تکلیف فضانوردان چیست؟ فضانوردان می‌آموزند که در چنین شرایطی چطور عمل کنند و تا زمان رسیدن گروه نجات از خود را محافظت کنند.


عکسی که می‌بینید مربوط به یک فیلم سینمایی نیست که ماموران پلیس و یا آتش‌نشانی به دنبال مجرم و یا مصدومان یک حادثه باشند. این‌ها دو فضانوردی هستند که خود را برای سفر به فضا آماده می‌کنند. آن‌ها باید یاد بگیرند در شرایطی که ایستگاه فضایی قابل‌تنفس نیست چطور به رفع عیب بپردازند و جان خود را نجات دهند. تاکنون چند بار در ایستگاه‌های فضایی آتش‌سوزی رخ داده و یا به دلیل نشت گاز هوای داخل ایستگاه مسموم شده است. فضانوردان می‌آموزند که در چنین شرایطی چطور عمل کنند و آتش‌سوزی را خاموش و یا از نشت گاز جلوگیری کنند.

این عکس هم مربوط به یک فیلم سینمایی نیست و این آقا هم یک سلاح عجیب‌وغریب را برای شلیک آماده نمی‌کند. او یکی از فضانوردان شاتل است که خود را برای وضعیت اضطراری فرار از سفینه در شرایط انفجار موشک بالابرنده درروی سکوی پرتاب آماده می‌کند. در سفینه‌های شاتل اگر حادثه‌ای برای موشک و یا کیهان پیما بر روس سکوی پرتاب رخ می‌داد، فضانوردان باید در مدت کوتاهی خود را نجات می‌دادند. آن‌ها باید از دریچه مخصوصی خود را به بیرون از سفینه می‌رساندند، سپس با آویزان شدن از یک کابل، به‌سرعت به یک نقطه امن که خودرویی زرهی انتظارشان را می‌کشید می‌رساندند و با آن از مهلکه فرار می‌کردند!

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4676
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها