پایش خشکسالی ایتالیا از فضا

0 1,122

آتش سوزی ها، کمبود آب و میلیارد ها یورو خسارت به کشاورزی، تنها بخشی از اثرات خشکسالی تابستان امسال در ایتالیا می باشد. همزمان با تلاش مقامات محلی برای کاهش خشکسالی، دانشمندان از داده های ماهواره ای برای نظارت بر خشکسالی که کشور ایتالیا را درگیر کرده است استفاده  می کنند. داده های ماهواره ای رطوبت خاک، نشان می دهد که خاک های واقع در جنوب توسکانی از دسامبر سال 2016 از حد طبیعی خشک تر شده بطوریکه وضعیت فعلی شبیه خشکسالی در سال 2007 و 2012 می باشد. بنا بر گفته لوکا بروکا (Luca Brocca) از موسسه تحقیقاتی حفاظت از منابع ژئو هیدورلوژیکی ایتالیا و عضو شورای تحقیقات ملی (IRPI-CNR)، در 6 ماه اول سال 2017، مرکز ایتالیا کمتر از نصف میانگین بارش ها را داشته و بارش کم و دمای زیاد منجر به خشکسالی شده است. بنابراین به بارش قابل توجهی برای ذخیره سازی آب از دست رفته در 8 ماه گذشته نیاز خواهد بود.

 


آنومالی رطوبت خاک در اگوست 2017 (ایتالیا)

شورای تحقیقات ملی ایتالیا با استفاده از مجموعه داده های ماهواره ای جدید، بهنگام  و قابل دسترس مرتبط با رطوبت خاک پروژه CCI (تغییرات آب و هوایی) سازمان فضایی اروپا(ESA)، در حال پایش دقیق وضعیت خشکسالی می باشد. مجموعه داده ها توسط دانشگاه تکنولوژی وین TU و شرکت هلندی واندرست ( VanderSat B.V )، توسعه یافته و بزودی از طریق خدمات نظارت بر تغییرات آب و هوای کوپرنیک ( Copernicus Climate Change Service )، قابل دسترس خواهد بود.

 


آنومالی رطوبت خاک(ایتالیا)

 

ایتالیا تنها کشوری نیست که تابستان امسال از خشکسالی در رنج است؛ فرانسه و بالکان هم بشدت خشک بوده اند، اما مرکز ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی از کاهش رطوبت بسیار غیر طبیعی برخوردار بوده است. داده های رطوبت خاک توسط ماهواره های راداری جمع آوری می شوند. این اطلاعات برای بهبود پیش بینی های کوتاه و دراز مدت هواشناسی ،همچنین پیش بینی خطراتی مانند بروز سیلاب ها، خشکسالی ها و امواج گرمایشی، دارای اهمیت هستند. سطح آب دریاچه برکسیانو ( Bracciano ) واقع در حدود 30 کیلومتری شمال غرب رم، کاهش قابل توجهی یافته است. پس روی ساحل در داده های ماهواره ای نوری، قابل مشاهده است. در حالی که این پسروی ممکن است فضای بیشتری را برای مسافران ساحلی ایجاد کرده باشد ولی نشان دهنده کاهش ذخیره آب در پایتخت است.


کاهش سطح آب دریاچه Bracciano

سطح آب دریاچه برکسیانو، بشدت تحت نظارت مقامات محلی است، اما سطح آب دریاچه های دوردست و سایر دریاچه های بزرگ می تواند توسط ارتفاع سنج رادار ماهواره پایش شود که به دولت ها برای مدیریت منابع آب کمک می کند.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4656
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها