کاسینی در آغوش ارباب حلقه‌ها آرام گرفت!!

0 1,753

مریم فخیمی: کاوشگر کاسینی ناسا بعد از 13 سال گردش در مدار ارباب حلقه‌ها سیاره زحل، جمعه 24 شهریور در اتمسفر زحل شیرجه زد و نابود شد. اکنون این کاوشگر 4 میلیارد دلاری به بخشی از سیاره شگفت‌انگیز زحل تبدیل شده است.
کاسینی در سال 1997 از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. بعد از سفری 7 ساله، در سال 2004 در مدار زحل قرار گرفت.
ناسا مأموریت کاسینی را دو بار – اولین بار برای دو سال و سپس برای بیش از هفت سال – تمدید کرد.
کاسینی در طی 13 سال ماموریت بیش از 250 میلیون تصویر از زحل، حلقه‌ها و اقمارش ثبت کرد. کاسینی اطلاعات ارزشمندی به زمین ارسال کرده است. تا پیش از این ، ما اطلاعات کمی درباره تعداد اقمار زحل داشتیم اما کاسینی توانسته است تعداد بسیاری ازاقمار زحل را که تاپیش از آن برای ما نا شناخته بود کشف کند. این کاوشگر به طور ویژه به مطالعه تیتان قمر زحل پرداخت و آب‌فشان‌های انسالادوس یکی دیگر از قمرهای زحل را ردیابی کرد. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد زیر سطح یخ زده این قمر به احتمال قریب به یقین اقیانوس عظیمی از آب وجود دارد. در اعماق این اقیانوس ترکیبات سیلیکاتی وجود دارد و در مجاورت آن دهانه‌های گرمایی حرارت را تامین می‌کند. بنابراین ممکن است در قمر انسالادوس حیات اولیه تشکیل شده یا در حال شکل‌گیری باشد، در هر حال این قمراز شرایط حمایت از حیات برخوردار است.
 آخرین تصویر از حلقه‌های زحل که 22 شهریور ثبت شد.

پایان بزرگ
20 سال از ماموریت کاسینی سپری شده، داده‌های این کاوشگر به دانش ما درباره زحل و دنیای پیرامونش افزود. اما سوخت سفینه در حال اتمام بود. همین موضوع عاملی شد تا دانشمندان تصمیم بگیرند ماموریت این کاوشگر با سقوط در اتمسفر زحل پایان یابد تا مانع از برخورد احتمالی آن با دیگر اقمار شوند. چرا که در صورت برخورد کاسینی به اقمار زحل  به ویژه انسالادوس، حیات احتمالی صدمه دیده و قمر مزبور دچار آلودگی می‌شد.
از اواخر آوریل 2017 / اردیبهشت 96 ، کاوشگربا انجام 22 شیرجه از میان حلقه‌ها و سطح گازی سیاره، به زحل نزدیک و نزدیک‌تر شد و سرانجام کاسینی در ساعت 15:20 جمعه 24 شهریور بر اثر حرارت و فشار بالا در جو زحل منهدم شد.
 83 دقیقه طول می‌کشد تا آخرین سیگنال‌ها و داده‌های زحل به زمین برسد. در حالی که فضاپیمای کاسینی از بین رفته است، جمع آوری‌های داده‌ها و مطالعه آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا اکتشافات جدید برای دهه‌های آینده ادامه یابد.
تصاویر خام و پردازش نشده کاسینی از زحل را اینجا می‌توانید ببینید.

روزی که زمین لبخند زد!
بامداد شنبه 29 تیر 92 به وقت ایران، در شرایطی که کاسینی پشت زحل نسبت به خورشید واقع شده بود و از طرفی زمین و سیاره‌های زهره و مریخ در زاویه مناسبی برای عکسبرداری قرار داشتند، دوربین کاسینی از فاصله 1.379  میلیارد کیلومتری از زمین عکس گرفت.کاسینی در مدت ۴ ساعت،  ۳۲۳ عکس از زحل، حلقه ها و اقمار آن گرفت و در یکی از این تصاویر زمین به رنگ آبی کم رنگ و ماه نیز به چشم می خورد.

کارولین پورکو سرپرست عکس‌برداری کاسینی از مردم زمین خواست تا در اقدامی نمادین در هنگام رصد زحل رو به آسمان عکس بگیرند.
در تصویری که کاسینی از زحل، اقمارش، سیارات زمین، مریخ و زهره ثبت کرد، زمین خانه مادری ما به اندازه یک پیکسل بود!! یک نقطه بسیار کوچک که قرن‌ها است شاهد جنگ و خونریزی ساکنانش است!!

تصویری از گروه علمی کاسینی