چگونگی آماده‌سازی موشک سایوز برای پرتاب پس از رسیدن قطعات به واستوچنی

0 1,428

سیروس برزو : روز 10 سپتامبر 2017 قطار حامل بخش های مختلف موشک سایوز به پایگاه واستوچنی رسید و تحویل متخصصان روسکاسموس و مرکز عملیات زیرساخت های زمینی فناوری های فضایی واستوچنی” (بخشی از سازمان فضایی روسیه “روسکاسموس”) شد. این قطعات که توسط شرکت صنایع فضایی  “پروگرس” در شهر سامارا ساخته شده از اول سپتامبر در راه هستند و توسط قطار به پایگاه پرتاب های فضایی واستوچنی حمل شدند تا در آنجا مونتاژ شده و موشک “سایوز-2.1آ” را بوجود آورند.
این واحد ها چه قبل و چه پس از سوار کردن و به هم بستن آنها، در این پایگاه مورد بررسی همه جانبه قرار می گیرند تا از کارآمدی صد در صدی شان اطمینان حاصل گردد. “سایوز-2.1آ” همراه با موشک تقویتی فرگات مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا در دسامبر 2017 ماهواره روسی سنجش از دور و نظارت بر حوادث “کانوپوس-ب 4 را به مدار ببرد.
این سومین پرتاب از نخستین پایگاه غیرنظامی پرتاب های فضایی روسیه خواهد بود. دومین پرتاب از واستوچنی برای  28 نوامبر 2017 برنامه ریزی شده که  قرار است “سایوز-2.1بی”  با موشک تقویتی “فرگات”  ماهواره سنجش از راه دور”متئور-ام شماره 2″ روسیه را در مدار قرار دهد. دستگاه‌های این موشک در حال حاضر تحت آزمایش است تا پس از حصول اطمینان از عملکرد درست اجزا، ماهواره متئور را در مخزن ویژه آن قرار دهند.
اولین پرتاب در واستوچنی 28 آوریل 2016 صورت گرفت که موشک “سایوز-2.1آ” ماهواره  آیست-2 دی و نانو ماهواره سامست- 218 را به مدار برد.
موشک  “سایوز-2.1آ” برای پرتاب از پایگاه واستوچنی اصلاح و به روز شده است. پرتاب موشک بالابرنده 2 از پایگاه واستوچنی با استفاده از پرسنل تعمیر و نگهداری خاص خود و برج های منحصر به فردی انجام می شود که دسترسی به تمام سامانه موشک بالابرنده را در موقعیت عمودی در محل پرتاب فراهم می کند. به همین دلیل، موشک “سایوز-2.1آ” خطوط مخصوصی را برای حذف بخارهای اکسیژن مایع به خارج در برج خدمات دارا است. همچنین ابعاد شبکه کابلی در سیستم کنترل دستگاه ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته اند. منابع جدید شیمیایی که روی موشک نصب شده اند، دارای باتری های آمادگی مداوم هستند و به ایستگاه ذخیره سازی شارژ نیاز ندارند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4595
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها