یک نرم‌افزار حرفه‌ای متن باز در حوزه اطلاعات جغرافیایی

0 841

نرم‌افزار سنجشی متن‌باز گرس جی‌آی‌اس ( GRASS GIS ) یکی از معروفترین و قدیمیترین نرم‌افزارها در زمینه‌ی سامانه‌های اطلاعاتی جغرافیایی (GIS) می‌باشد که از انتشار اولین نسخه‌ی آن بیش از 30 سال می‌گذرد. این نرم‌افزار در سال 1982 توسط مهندسین ارتش آمریکا برای مدیریت منابع زمینی و برنامه‌ریزی‌های محیط زیستی توسعه یافته و اکنون پس از بروزرسانی‌های متعدد، مراکز علمی، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی جی‌آی‌اس و سازمانهای دولتی از جمله ناسا با تطبیق کدهای این نرم‌افزار با نیازهای خود، از آن برای اهدافشان استفاده می‌کنند. اما نرم‌افزار گرس جی‌آی‌اس غیر از سازمانهای بزرگ، می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها و شرکتهای کوچک فعال در زمینه‌ی جی‌آی‌اس نیز مفید باشد.

نرم افزار گرس جی‌آی‌اس اطلاعات مکانی و جغرافیایی را در پایگاه‌های داده‌ی خود ذخیره می‌کند و امکان پردازش تصویر، مدیریت داده‌های جغرافیایی، تولید نقشه و مدلسازی حرارتی یک منطقه را برای کاربر فراهم می‌کند. این نرم‌افزار حاوی بیش از ۳۵۰ ابزار برای پردازش نقشه‌ها و تصاویر، و تولید و مدیریت اطلاعات مکانی می‌باشد.

یکی از قابلیتهای نرم‌افزار گرس جی‌آی‌اس که بسیار مورد استقبال کاربران آن قرار گرفته، ظرفیتهای سه‌بعدی نرم‌افزار است. مطابق تصویر زیر با استفاده از گزینه‌ی 3D View در این نرم‌افزار می‌توان با مشاهده‌ی نقشه به صورت سه‌بعدی از پستی و بلندیهای آن مطلع شد.

حتی اگر در یک شرکت تحلیل داده‌های سنجش از دور کار نمی‌کنید می‌توانید به کمک آنالیز سه‌بعدی گرس جی‌آی‌اس، از شیب‌ها، پیچ‌ها و پستی و بلندیهای مسیر دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی خود مطلع شوید. از دیگر ویژگی‌های مثبت این نرم‌افزار می‌توان به منظم و سازمان‌یافته بودن آن و قابلیت پردازش تصاویر شطرنجی (raster) اشاره کرد.

اما در کنار تمام ویژگی‌های مثبت اشاره‌شده، نرم‌افزار گرس جی‌آی‌اس معایب اندکی نیز دارد که لازم است به آنها اشاره شود. نخست اینکه رابط کاربری این نرم‌افزار، کاربرپسند نیست و دسترسی به جایگاه نوار ابزارها در هنگام نیاز ساده نیست؛ دوم اینکه مدیریت سیستم‌های مختصاتی با مشکلاتی مواجه است و نهایتا باید خاطرنشان کرد که با وجود مزایای این نرم‌افزار در نقشه‌برداری، استفاده از نسخه‌ی پایه‌ی گرس جی‌آی‌اس برای نقشه‌برداری و کارتوگرافی حرفه‌ای پینهاد نمی‌شود و با توجه به متن‌باز بودن، کد آن نیاز به به‌روزرسانی‌هایی دارد.

این نرم‌افزار در سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و OS X قابل نصب و راه‌اندازی می‌باشد. برای دریافت و نصب گرس جی‌آی‌اس می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید. ضمنا با استفاده از راهنمای جامع و شامل نرم‌افزار می‌توانید مشکلات خود را در استفاده از آن برطرف کنید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4591
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها