1396/06/21

تکمیل تلسکوپ رادیویی عظیم "چیمه" در کانادا

استقرار تجهیزات تلسکوپ رادیویی بزرگ "چیمه"(CHIME) در کانادا تکمیل شده است. این تلسکوپ قدرتمند که به رصد نشانه‌های منابع عظیم گاز هیدروژن در فضا می‌پردازد می‌تواند در یک روز نیمی از آسمان را رصد کند. این تلسکوپ که در منطقه کالدن در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد از چهار سازه 100 متری تشکیل شده است و در...
 تکمیل تلسکوپ رادیویی عظیم "چیمه" در کانادا

این تلسکوپ که در منطقه کالدن در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد از چهار سازه 100 متری تشکیل شده است و در نوع خود یکی از تلسکوپ‌های رادیویی وسیع محسوب می‌شود.

تلسکوپ رادیویی بزرگ "چیمه" با همکاری دانشگاه‌های کانادا و موسسه تحقیقات پیشرفته کانادا با هزینه 13 میلیون دلار ساخته شده و با چندین ابررایانه در ارتباط است تا بتواند یک نقشه جامع سه‌بعدی از فضا تهیه کند.

محققان امیدوارند که بتوانند با استفاده از داده‌های این تلسکوپ به نشانه‌ها و اطلاعات بهتری در رابطه با شناخت جهان و همچنین امواج گرانشی و ستاره‌های دوردست دست پیدا کنند.

تیم تحقیقاتی تلسکوپ رادیویی بزرگ "چیمه" می‌گویند که این تلسکوپ می‌تواند انفجارهای عظیم را که سبب انتشار امواج رادیویی در فضا می‌شوند، شناسایی کند.

این انفجارها فقط چند هزارم ثانیه قابل رصد هستند و روشنایی آنها در حد تپ‌اخترهاست و نکته مهم در رابطه با آنها این است که منشاء آنها شناخته نشده است.

ساختار ظاهری این تلسکوپ می‌تواند آن را تبدیل به بهترین تلسکوپ رادیویی برای مشاهده انفجارهای رادیویی در کهکشان‌ها نماید و محققان امیدوارند داده‌های آن بتواند رازهایی از هزاران راز کهکشان‌ها را رمزگشایی کند.

منبع: ایسنا