علل کندی حرکت پروژه‌های فضایی کشور در دولت گذشته

0 961

رئیس پژوشگاه هوافضا با اشاره به کندی حرکت توسعه‌ای بخش فضایی کشور گفت: کمبود بودجه و اجرای سیاست‌های دولت در قبال توافق نامه برجام، مانع تسریع در رشد برنامه‌های فضایی  بود.

دکتر فتح الله امی رئیس پژوشگاه هوافضا در گفتگو با خبرنگار اسپاش درباره علل کاهش فعالیت‌های فضایی کشور در دولت یازدهم گفت: فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه فضایی کشور تحت تاثیر توافق نامه برجام و سیاست‌های کلی آن بود به طوریکه دولت از انجام هر گونه اقدامی که منجر به تحریک کشورهای غربی می‌شد، خودداری می کرد.
وی با بیان اینکه دولت ترجیح داد با کاهش اعتبارات فعالیت‌های توسعه‌ای فضایی کشور، هرگونه بهانه‌ای را از کشورهای 1+5 بگیرد، افزود: در آن زمان این امکان وجود داشت که کشورهای 1+5 با کوچکترین بهانه‌ای، به تشدی تحریمها بر علیه ایران بپردازند،  همان طوریکه کشورهای غربی برعلیه کشورکره شمالی بعد از هر بار آزمایش موشکی، تحریم های جدیدی را وضع می کنند.
امی  در پاسخ به این سوال که آیا کندی حرکت علاوه بر حوزه موشکی سایر حوزه ها مانند ساخت ماهواره را نیز شامل می‌شود، افزود: توسعه یافتگی در حوزه فضایی و هوایی بسیار به حوزه نظامی نزدیک است و زمانی که یک کشور به فن آوری پرتاب ماهواره چند تنی به مدار بالای زمین دست می‌یابد طبیعی است که دانش موشکی آن نیز توسعه پیدا می‌کند به همین منظوردولت یازدهم این بخش را نیز چندان مورد توجه قرار نداد.
رئیس پژوشگاه هوافضا، توافق نامه برجام و کمبود بودجه را به عنوان دو دلیل اصلی رکود صنعت فضایی کشورمورد تاکید قرار داد و در ادامه خاطر نشان کرد:  تا کنون در حوزه فعالیت‌های صلح‌ آمیز گام هایی در حد راکد نبودن پروژه ها برداشته شده اما به طور کلی اقدامات اساسی انجام نشده است.
وی درادامه با بیان اینکه اجرای طرح های کلان فضایی نیازمند بودجه های میلیاردی است، تصریح کرد: مجلس پس از اقدامات تروریستی داعش در ایران و حمایت‌های کشور عربستان از این گروه، 2 هزار میلیارد تومان برای توسعه فن آوری موشکی تصویب کرد علاوه برآن سازمان مدیریت کشور نیز اعتباراتی را برای این بخش تخصیص داده است. 
وی در پایان با اشاره به کمرنگ شدن سایه برجام به دلیل روی کار آمدن ریاست جمهوری جدید در آمریکا ابرازامیدواری کرد که دولت دوازدهم بتواند تغییرات اساسی در توسعه بخش فضایی دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4135
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها