برنامه‌های قابل تامل برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی

0 1,126

مأموریت‌های قابل‌توجهی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی در جریان است. ازجمله در بخش خصوصی، استارتان Astroscale سنگاپور در حال طراحی یک ماهواره حذف زباله فضایی است. برای شکار قطعات کوچک‌ زباله فضایی، این شرکت در نظر دارد یک ماهواره بانام ELSA-1 را پرتاب کنند که زباله‌ها را دنبال کرده و آن‌ها را به هم می‌چسباند. گفتنی است، Astroscale در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار خواهد کرد.
زباله‌ها، این بار در فضا
زباله‌های فضایی که تعدادشان رو به افزایش است، خطری جدی برای فضاپیماهای امروزی محسوب می‌شوند و به همین دلیل، بشر ناچار است هزینه گزافی را برای جبران اشتباهات گذشته بپردازد و نه‌تنها به چگونگی کاهش تولید زباله‌های فعلی فکر کند، بلکه باید از طریق آژانس‌های فضایی برای رصد و جمع‌آوری زباله‌هایی که قبلاً تولید کرده نیز اقدام کند. هم‌اکنون نه‌تنها آژانس‌های فضایی بلکه برخی از شرکت‌ها نیز در حال اقدام برای تمیز کردن این زباله‌ها هستند. برخی مأموریت‌ها بر ماهواره‌های مرده تمرکز کرده و در نظر دارند آن‌ها را با بازوهای رباتیک بگیرند. سایرین در نظر دارند قطعات کوچک‌تر را با لیزر از بین برده و یا با چسب به یکدیگر بچسبانند. این تلاشی است تا مدار پایین زمین یعنی فاصله ۱۲۰۰ مایلی از سطح آن قابل‌استفاده باشد.
مدار پایین زمین قطعاً شلوغ است. در حال حاضر حدود ۷۸۰ ماهواره در این منطقه از اواسط ۲۰۱۶ وجود دارد که بیشتر آن‌ها برنامه‌ریزی طولانی‌مدت دارند. ماهواره‌ها، منطقه‌ای را با حدود ۵۰۰،۰۰۰ قطعه زباله نیم اینچی و بزرگ‌تر در اشتراک دارند. تراشه‌های رنگ، قطعات ماهواره‌های منفجرشده، بخش‌های رهاشده موشک‌ها، و موارد دیگر در این مناطق قرار دارند. ازآنجاکه همه‌چیز با سرعت هزاران مایل بر ساعت حرکت می‌کند، برخورد یک گیره کاغذ با یک ماهواره می‌تواند انرژی بیش از برخورد گلوله‌ی یک مسلسل ایجاد کند. در ماه آوریل یک زباله در اندازه میکرومتر باعث ایجاد یک سوراخ در پنجره ISS شد.
مأموریت‌های زباله گیری در فضا
مأموریت‌هایی که در حال حاضر بر روی جمع‌آوری زباله‌های فضایی هستند، عبارت‌اند از “RemoveDebris” در بریتانیا؛ ماهواره تازه پرتاب‌شده “Kounoutori 6” ژاپن که ابزار آزمایشی گرفتن زباله Kounotori را حمل می‌کند؛ و  “e.Deorbit” از آژانس فضایی اروپا خواهد بود. حتی بخش خصوصی نیز در حال وارد شدن به این مسئله است، به‌طور مثال استارتاپ “Astroscale” سنگاپور در حال طراحی یک ماهواره حذف زباله فضایی است. RemoveDebris در سال ۲۰۱۷ پرتاب خواهد شد، درحالی‌که Astroscale در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار خواهد کرد. پرواز e.Deorbit’ نیز برای سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی‌شده است.

 
منبع space.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4131
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها