آتش‌سوزی در شبیه ساز آموزشی ایستگاه فضایی بین المللی

0 1,161

سیروس برزو : آنتون اشکاپلروف، اسکات تینگل و کانای نوریشیگه  فضانوردان ناو کیهانی سایوز ام.اس-7  که قرار است به عنوان خدمه اصلی 54  ایستگاه فضایی بین المللی راهی مدار زمین شوند در مرکز آموزش فضانوردان و ضمن تمرین های پرواز با موقعیت غیرقابل پیش بینی شده با آتشسوزی در بخش روسی ایستگاه فضایی مواجه شدند و توانستند طبق دستورالعمل هایی که قبلا آموزش دیده بودند خود را نجات دهند. این آتشسوزی البته بطور عمدی و جهت بررسی عملکرد فضانوردان در صورت بروز چنین حادثه ای ایجاد شد.
طی این تمرین در بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی، فضانوردان  بطور نمادین موفق به کشف “آتشی” شدند که قابل خاموش شدن نبود و ادامه حضور خدمه در ایستگاه غیر ممکن می کرد. در صورت بروز چنین وضعیتی، فضانوردان باید به فوریت ایستگاه فضایی بین المللی ترک  کرده و به  سفینه سایوز بروند و آن را برای بازگشت به زمین آماده کنند. آنها مجبورند در حداقل زمان ممکن، لباس مخصوص خود – سوکول- را بپوشند و در جایگاه های خود در سایوز قرار گرفته و سفینه را از ایستگاه فضایی جدا کنند. بعد آنها یک تماس اضطراری با زمین گرفته و وضعیت را تشریح خواهند کرد. تمرین فضانوردان سایوز ام.اس-7 از سوی مربیان مرکز آموزش فضانوردان بسیار عالی توصیف و از آنها قدردانی شد.
طبق برنامه پیش بینی شده آنتون اشکاپلروف کیهان نورد روس ، اسکات تینگل فضانورد آمریکا و کانای نوریشیگه مرد فضایی ژاپن قرار است 27 دسامبر 2017 بر عرشه ناو کیهانی سایوز ام.اس-7 راهی ایستگاه فضایی بین المللی شوند. این گروه سفرشان را تا پایان ماه آوریل سال بعد میلادی ادامه خواهند داد. اسکات تینگل و کانای نوریشیگه تجربه فضایی قبلی ندارند اما آنتون اشکاپلروف تاکنون دو پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی داشته و 365 روز از عمرش را در فضا گذرانده است.
لازم به یادآوری است که فضانوردان بر اساس تجربه های قبلی، مجبورند تمرین هایی برای برخورد با موقعیت های اضطراری داشته باشند. آنها می آموزند که لحظه به لحظه از سکوی پرتاب تا بعد از بازگشت به زمین چنانچه موقعیتی غیر طبیعی پیش آمد چه باید انجام دهند زیرا در گذشته اتفاق افتاده که سفینه در نقطه نامعلوم در جنگل، کوهستان و یا در آب فرود آمده است. در مورد آتشسوزی نیز تاکنون اینگونه حوادث در ماموریت های مختلف بروز کرده و فضانوردان مجبور به مقابله شده اند. دستورالعمل های تمرینی بر اساس مشاهدات عینی فضانوردان تدوین شده است.
آنچه می بینید گزارش تصوری از تمرین اخیر فضانوردان در مقابل آتشسوزی احتمالی در ایستگاه فضایی بین المللی است.  

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4085
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها