آشنایی با سرگئی ریازانسکی فرمانده ناو کیهانی سایوز ام اس ۵

0 1,582

سیروس برزو : سرگئی ریازانسکی  در 13 نوامبر 1974 در مسکو متولد شد. در سال 1991 و به دنبال به پایان رساندن تحصیلات دبیرستانی برای ادامه تحصیل به دانشکده علوم دانشگاه دولتی مسکو روی آورد. 5 سال بعد آن را در رشته بیوشیمی به پایان رساند ولی در رشته پزشکی با تخصص ویژه هوا-فضا- دریا در موسسه تحقیقات زیست پزشکی وابسته به آکادمی علوم روسیه ادامه تحصیل داد. از سال 1996 همچنین به عنوان یک پژوهشگر به کار پرداخت. بطور مثال در چارچوب برنامه تحقیقاتی”فضای زمینی” از 17 مارس تا14 آوریل 2000 به مدت 28 روز به همراه چند نفر دیگر در شرایط خاصی قرار گرفتند تا توانایی بدنی انسان در موقعیت سفر فضایی در محیط محدود مورد بررسی قرار گیرد. از جمله دیگر پژوهش های او می توان به شرکت  در آزمایش کاهش حرکات بدنی تا 7 روز در سال 2001 و حضور در آزمایش بیوزنی خشک (شرایط بی وزنی شبیه سازی شده توسط حمام غوطه ور، محصور پارچه ضد آب) به مدت 7 روز  در سال 2002، حضور به عنوان یک فرمانده خدمه در آزمایش 14 روزه  کنترل مریخ-500 از 15 تا 29 نوامبر2007 ، فرمانده خدمه شرکت کننده در آزمایش آماده سازی برای برنامه شبیه سازی پرواز به مریخ در برنامه مریخ 500 از 31 مارس تا 14ژوئیه 2009 نام برد.

ورود به گروه فضانوردان

ریازانسکی در ژانویه سال 2003 داوطلب سفر به فضا شد. بعد از انجام آزمایش های پزشکی همه جانبه ای از او، در 5 ژوئن 2003 در جلسه کمیته تایید صلاحیت به عنوان فضانورد پژوهشگر پذیرفته شد تا از مارس 2007 در گروه متخصص در مرکز آماده سازی گاگارین آموزش ببیند. وی با صبر بسیار سال ها به تمرین و آموزش پرداخت که از جمله می توان به تمرین فرود اضطراری در کوه، جنگل و آب اشاره کرد.این تمرین ها با توجه به سابقه فرود های غیر پیش بینی شده فضانوردان در مناطق دور افتاده طراحی شده است و کلیه فضانوردان ملزم هستند در شرایط واقعی چنین فرود هایی قرار بگیرند و برای نجات خود چاره بیندیشند.
اول مارس2013 او به همراه اولگ کوتوف  و مایکل هاپکینز از عهده امتحان های مربوط به  آموزش های نظری با درجه عالی برآمدند و به دنبال آن از 4 مارس  2013 او و همراهانش در شبیه ساز سایوز تی ام آ-ام و شبیه ساز بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی امتحان عملی سخت و پیچیده ای را دادند که در آن توانایی خود را در مراحل مختلف پرتاب، پرواز، ردگیری ایستگاه و الحاق به آن همچنین جدا سازی و بازگشت رابه نمایش گذاشتند.

نخستین پرواز

سرگئی ریازانسکی  روز 25 سپتامبر 2013  به عنوان مهندس پرواز ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-10 ام به همراه مایکل هاپکینز فضانورد ناسا و هموطنش اولگ کوتوف راهی ایستگاه فضایی بین المللی شد. این سفینه پس از یک سفر شش ساعته به طور خودکار به بخش روسی ایستگاه متصل گردید.
او در طول پرواز هم زمان با آزمایش های علمی و فنی مختلف، سه راهپیمایی فضایی نیز انجام داد:
در 9 نوامبر 2013  وی و اولگ کوتوف ضمن انجام راهپیمایی که جهت انجام چند کار فنی از جمله استقرار سکویی برای  نصب یک دوربین با تفکیک بالا ، دست به کاری تاریخی زدند. آنها برای نخستین‌بار در تاریخ، مشعل بازی‌های المپیک زمستانی سوچی 2014 را به خارج از ایستگاه حمل کردند. در این زمان ایستگاه فضایی از فراز روسیه و منطقه سوچی عبور می کرد. مشعل المپیک حدود یک ساعت در فضای باز و بی کران کیهان قرار داشت. فضانوردان چند مرتبه آنرا دست به دست کرده و از هم دیگر عکس گرفتند. البته مشعل به دلیل آن که در فضای باز کیهانی هوایی وجود ندارد آتش نداشت. پس از بازگشت ناو سایوز تی.ام.آ-9 ام، نمایندگان کمیته بین‌المللی المپیک در محل فرود آمده مشعل المپیک را از دست یورچیخین تحویل گرفتند. این مشعل در هفتم فوریه برای روشن کردن مشعل اصلی استادیوم سوچی استفاده شد.
راهپیمایی دوم: در 27 دسامبر 2013 به مدت 8 ساعت و 7 دقیقه انجام شد. در جریان این عملیات باز هم کوتوف وی را همراهی می کرد، دو دوربین‌ رصدگر زمین متعلق به یک شرکت کانادایی بر روی سکوی مخصوص نصب شد. این ها دوربین مجهز به  ابزار هایی با توان تصویربرداری با وضوح بالا بودند. دقایقی پس از نصب دوربین‌ها، مرکز هدایت پرواز به فضانوردان اطلاع داد که دچار اشکال شده اند اما فضانوردان به دلیل رو به پایان گذاشتن  ذخیره اکسیژن لباس فضایی، مجبور به بازگشت به داخل ایستگاه شدند.
راهپیمایی سوم: در 27 ژانویه 2014 ریازانسکی و کوتوف راهپیمایی دیگری را آغاز کردند. هدف از این راهپیمایی برطرف کردن اشکال دوربین هایی بود که در راهپیمایی قبلی مشکل پیدا کرده بودند. این عملیات 5 ساعت 58 دقیقه طول کشید.


پایان سفر

 سرانجام سفر 166 روزو 6 ساعت و 25 دقیقه ای سرگئی ریازانسکی، مایکل هاپکینز و اولگ کوتوف با فرود نرم ناو کیهانی  سایوز تی.ام.آ- 10 ام به روز 11 مارس 2014  و در میان بارش برف سنگین در 147 کیلومتر جنوب شرق شهر ژزکازگان قزاقستان  پایان یافت.عملیات جداسازی و فرود این فضانوردان به علت وضعیت بد آب و هوایی به تاخیر افتاده بود ولی در نهایت مجوز اجرای عملیات بازگشت صادر شد.
با این سفر،  نام ریازانسکی به عنوان یکصد و هفدهمین کیهان نورد روس و پانصد و سی و پنجمین فضانورد جهان به ثبت رسید.
 او که به جمع آوری سکه، فوتبال، هندبال و گیتار علاقمند است اینک دومین سفر فضایی خود را به عنوان فرمانده ناو کیهانی سایوز ام.اس-5 به همراه  راندولف برسنیک از آمریکا و پائولو نسپولی از ایتالیا آغاز کرده است. این سفر حدود 150 شبانه روز طول خواهد کشید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4058
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها