پرتاب ماهواره با دست در راهپیمایی فضایی کیهان‌نوردان روسی

0 913

سیروس برزو : روسکاسموس به نقل از مرکز هدایت پرواز گزارش داد روز 17 اوت2017
سرگئی ریازانسکی و فئودور یورچیخین دو کیهان نورد روس ساکن ایستگاه فضایی بین المللی, طبق برنامه پیش بینی شده دست به یک راهپیمایی فضایی خواهند رفت. آنها ضمن این عملیات یک ماهواره کوچک را با دست به فضا پرتاب خواهند کرد. دو کیهان نورد همچنین وظیفه دارند یک سری تجهیزات علمی را در بدنه بیرونی ایستگاه نصب و راه اندازی کنند. انجام آزمونی در مورد آلودگی میکروبی در خارج از ایستگاه را می توان از دیگر اهداف پیش بینی شده برای این راهپیمایی به حساب آورد.
بر اساس اطلاعیه  روسکاسموس به نقل از سخنگوی مرکز هدایت پرواز
شروع خروجی در ساعت  17:45  و پایان آن ساعت 23:50  به وقت مسکو خواهد بود.
این دویست و دومین راهپیمایی در تاریخ ایستگاه فضایی و هفتمین عملیات از این نوع در سال جاری مسیحی خواهد بود.
سرگئی ریازانسکی که اینک دومین سفر فضایی خود را طی می کند در سفر اولش سه بار در فضا راهپیمایی داشت و حدور 20 ساعت از عمرش را خارج از سفینه فضایی گذرانده است. اما یورچیخین از او پرتجربه تر به حساب می آید. او تاکنون 647 روز از عمرش را خارج از جو زمین طی کرده و در جریان این ماموریت های مداری 8 راهپیمایی فضایی انجام داده که جمعا زمانی در حدود 52 ساعت را در بر می گیرد.
نکته مهم در این راهپیمایی آن است که فئودور یورچیخین ماموریت دارد با پوشیدن لباس فضایی جدید “اورلان ام.کا.اس” که دارای فناوری های نوین از جمله سامانه کنترل دمای خودکار است, امکانات و توانایی های آن را بیازماید. این لباس توسط کارشناسان کارخانه زوزدا و ویژه استفاده در ایستگاه فضایی بین المللی و بر پایه مدل های قدیمی تر آن ساخته شده است.
اهمیت لباس “اورلان ام.کا.اس” از آنجا مشخص می شود که ناسا با کمبود لباس راهپیمایی فضایی مواجه شده است. کیهان نوردان این سازمان به دنبال بکارگیری کیهان پیما های شاتل برای راهپبمایی های فضایی از سال 1981 تاکنون از یک نوع لباس که تاریخ مصرف آن 15 سال است استفاده می کنند. در دوران بهره برداری از شاتل این لباس ها می توانست برای تعمیر به زمین بازگردد اما در حال حاضر با توجه به حجم و وزن بالای آنها, راهی برای بازگرداندن لباس های فضانوردی به زمین نیست. در چند راهپیمایی قبلی فضانوردان اروپایی و آمریکایی سامانه های حیاتی لباس نشان داد که دیگر چندان قابل اطمینان نیست بطور مثال “لوکا پارمیتانو”، فضانورد ایتالیایی هنگام راهپیمایی فضایی متوجه شد نشتی این سامانه باعث ورود آب به داخل لباس فضانوردی شده است.  قضیه زمانی خطرناک شد که حدود یک لیتر آب به کلاه ایمنی راه پیدا کرد و دهان، گوشها، بینی و چشمان فضانورد را گرفت. اگر او سرعت عمل به خرج نمی داد ممکن بود بمیرد.


با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=4057
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها