پایگاه فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ افتتاح شد

0 4,623

ماهواره‌بر سیمرغ، روز پنجشنبه پنجم مردادماه از پایگاه پرتاب امام خمینی (ره) در سمنان به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌بر، نسل جدید پرتابگرهای ایرانی است که می‌تواند امکان دسترسی کشورمان به مدار ۵۰۰ کیلومتری را برای ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم فراهم کند. پیش از این ایران  با کمک ماهواره‌بر سفیر به مدار ۳۰۰ کیلومتری برای ماهواره‌هایی تا وزن ۵۰ کیلوگرم دست پیدا کرده بود. پرتاب ماهواره‌‌بر سیمرغ اولین پرتاب رسمی از پایگاه پرتاب امام خمینی (ره) سمنان محسوب می‌شود.

هنوز گزارش رسمی از نتایج این پرتاب منتشر نشده است اما پایگاه خبری تابناک این پرتاب را موفقیت‌آمیز دانسته است. همچنین بنا به گفته خبرگزاری فارس، ماهواره‌بر سیمرغ قرار است ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی طلوع-۱، ساخت صا ایران را در مدار قرار دهد. گفته می‌شود این ماهواره سنجشی امکان تصویر‌برداری سیاه و سفید (پانکروماتیک) با قدرت تفکیک مکانی ۱۵ متر را داراست.

یک روز پیش از این پرتاب، دو مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بودند ایران برای دومین بار طی یک سال گذشته میلادی در شرف پرتاب یک فروند موشک ماهواره‌بر سیمرغ به فضا است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز بهمن‌ماه سال ۹۵ اعلام کرده بودند ماهواره‌های جاسوسی آنها فعالیت‌هایی جهت پرتاب ماهواره‌بر توسط ایران را نشان می‌دهند. البته عکس‌های منتشر شده مربوط به پایگاه پرتاب سمنان در چندین کیلومتری پایگاه پرتاب امام خمینی (ره) بود که بنا به گفته کارشناسان،  این پایگاه پرتاب  ماهواره‌بر سفیر است و ماهواره‌برهای متحرک و کوچک از آنجا پرتاب می‌شوند همچنین با توجه به نزدیک بودن روز ملی فناوری فضایی ایران در آن زمان و اظهارات رییس سازمان فضایی ایران مبنی بر قریب‌الوقوع بودن ارسال یک ماهواره به فضا، انتظار پرتاب ماهواره‌بر می‌رفت اما این پرتاب انجام نشد و به جای آن در جای دیگر کشور یک آزمایش موشکی صورت گرفت که واکنش تند آمریکا را به دنبال داشت.


                          پایگاه پرتاب امام خمینی (ره)                                                         پایگاه پرتاب سمنان

پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ که طبق قوانین بین‌المللی استفاده صلح آمیز از فضای
ماواء جو در زمره فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورها و جزء حقوق مسلم ملت‌ها به
شمار می‌رود، گام بلندی برای کشورمان در راستای
دستیابی به فضا محسوب می‌شود. این ماهواره‌بر ایران را قادر می‌سازد که
ماهواره‌هایی عملیاتی با عمر مداری بیش از 3 سال را در مدار قرار دهد و
ماهواره‌های با وزن ماهواره مصباح را از داخل کشور پرتاب کند. این در حالی
است که پیش‌ از این پرتاب چنین ماهواره‌هایی تنها با کمک ماهواره‌برهای
خارجی امکانپذیر بود که عدم همکاری کشورهای خارجی در این امر مشکلات
فراوانی را به دنبال داشت. علاوه‌بر این دسترسی ایران به فضا پیش از این،
تنها محدود به مدارهای بسیار نزدیک به زمین می‌شد که عمرعملیاتی ماهواره‌ها
در این مدارها از یکماه فراتر نمی‌رود. حالا با دسترسی به مدار ۵۰۰
کیلومتر می‌توان ماهواره‌ها را مدت زمان بیشتری در فضا به صورت عملیاتی
نگاه داشت.

بنا بر گفته کارشناسان، نسل جدید ماهواره‌برهای ایرانی به همراه پایگاه فضایی امام خمینی (ره)، تجربیات ارزنده بسیاری را در حوزه فناوری برای کشور به ارمغان می‌آورند. از جمله اولین تجربه مونتاژ عمودی که طی آن، مراحل ماهواره‌بر به صورت جداگانه حمل شده و در محل پرتاب در داخل برج مونتاژ و سرویس به یکدیگر متصل می‌شوند. این برج مونتاژ چندین طبقه در زمان پرتاب حدود 100 متر جابجا شده و ماهواره‌بر به کمک برج مرکزی بر روی سکوی پرتاب قرار گرفته و شمارش معکوس پرتاب انجام می‌شود دستیابی به این توانایی برای ساخت ماهواره‌برهای سنگین یک گام لازم و ضروری بود که متخصصان کشورمان موفق به کسب آن شدند. پایگاه پرتاب امام خمینی (ره) را نیز می‌توان اولین پایگاه پرتاب ماهوارههای عملیاتی کشور دانست که از مشخصات فنی لازم برای انجام پرتاب‌ ماهواره‌برهای قدرتمند برخوردار است.

 

تکمیلی:

*سازمان فضایی ایران در خبری که روز شنبه در وبسایت خود منتشر کرد. پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ را موفقیت‌آمیز خواند.

*پایگاه خبری العالم به نقل از حسین شهرابی، رییس گروه فضایی صا ایران اعلام کرد در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در روز پنجشنبه هیچ ماهواره‌ای به فضا ارسال نشده است. 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3502
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها