سطح فناوری ماهواره‌ی مصباح بوی کهنگی نمی‌دهد

0 347

امیرحسین مجیدیان: طبق اظهارنظر کارشناسان داخلی حوزهٔ صنعت فضایی فناوری ماهوارهٔ مصباح پس از گذشت دوازده سال از ارائهٔ آن، قدیمی نشده است و با پرتاب این ماهواره به اهداف فناورانهٔ طرح مهر تأییدی خواهد خورد.

یکشنبهٔ هفتهٔ گذشته مجتبی سرادقی، سرپرست معاونت فناوری سازمان فضایی ایران، ماهوارهٔ مصباح را به دلیل هزینه‌های فعلی برای بازنگری و پرتابش ازنظر هزینه مقرون‌به‌صرفه ندانست و بیان داشت که احتمالاً این ماهواره به موزه دستاوردهای فضایی خواهد رفت. صحبتی که البته محسن بهرامی، رییس سازمان فضایی چند روز بعد و در چهارشنبه کمی محتاطانه از آن عقب‌نشینی کرد و اظهار داشت که پس از برگرداندن این ماهواره از ایتالیا و بازبینی آن، در مورد پرتاب یا عدم پرتابش جمع‌بندی نهایی خواهد شد.
از همان زمان، اظهارنظر دربارهٔ قابلیت‌های این ماهواره رونق گرفت.

ورود فناوری جدید در صنعت فضایی: با اجرای تست و احتیاط

یکی از سؤالات مطرح‌شده در جهت بررسی به‌صرفه بودن پرتاب ماهوارهٔ مصباح در شرایط فعلی، به‌روز بودن فناوری این ماهواره می‌باشد.در این رباطه یکی کارشناسان فضایی کشور بیان داشت:«
بحث فناوری فضایی همانند فناوری‌هایی همچون وسایل دیجیتالی و کامپیوتری نیست و در این زمینه سرعت رشد در مراحل طراحی، ساخت و تولید به‌صورت روزانه و مرتب بیست. بلکه در صنعت فضایی، فناوری‌ها محافظه‌کار هستند و شتاب پیشرفت فناوری فضایی با توجه به بودجه‌های قابل‌توجه موردنیاز، کم است.»

از سوی دیگر در صنعت فضایی، فناوری‌ها به صورت تدریجی و محتاطانه در فرآیند طراحی و تولید ماهواره‌ها استفاده می‌شوند و همچنین می‌بایست قبل از پرتاب، فناوری مورد استفاده قبلا در تست‌هایی زمینی و پرتاب بررسی شده و پس از موفقیت در آزمایش‌ها اجرایی شود و فناوری اصطلاحا به حالت کارایی فضایی (space proven) برسد. بدیهی است که برای به اثبات رسیدن این مورد، باید هزینه‌های زیادی صرف شده تا فناوری موردنظر در نمونه‌هایی آزمایشگاهی و تحقیقاتی متعددی تست شود و پس از آن‌که در نمونه ماهوارهٔ تحقیقاتی یا مشابه اجرایی شد، گواهی عملکردی صادر شود. بدین‌صورت فناوری‌ها به‌مرور و بااحتیاط استفاده می‌شوند. بنابراین حداقل برای صنعت فضایی کشور چنین سطح از فناوری استفاده شده در ماهواره‌ی مصباح، قابل‌قبول می‌باشد.

 

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=3025
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها