وابستگی ناسا به روسیه باعث اصلاحیه در تحریم‌های آمریکا شد

0 1,035

 سنای آمریکا مجبور به افزودن اصلاحیه ای به طرح تحریم مشترک ایران و روسیه شد تا این کشور بتواند از موتورهای ساخت روسیه در موشک‌های فضاپیمای خود استفاده کند. اگر اصلاحیه یاد شده در طرح مذکور گنجانده نمی شد نه ناسا و نه شرکت های خصوصی آمریکایی دیگر قادر به استفاده از موتورهای موشکی ساخت روسیه نبودند و این امر مشکلات جدی را برای آنها به وجود می آورد.
در طرح اولیه تحریم ایران و روسیه، آمریکایی ها از خرید محصولات روسی از سازمان هایی که با صنایع دفاعی و اطلاعاتی روسیه همکاری داشته باشند، منع شده بودند. اما در اصلاحیه انجام شده، تغییراتی ایجاد شده تا واردات موتورهای RD-180 و  RD-181 به آمریکا از روسیه کماکان ممکن باشد. این موتورهای در موشک های اطلس 5 و Antares مورد استفاده قرار می گیرند.
قرار است این اصلاحات برای اعمال به سرعت تقدیم کنگره و سنا شوند و بعید به نظر می رسد بر سر راه تصویب آنها مشکل خاصی وجود داشته باشد. البته این امر به معنای تاخیر قابل توجه در تصویب طرح تحریم جدید ایران و روسیه نخواهد بود. پرتاب بسیاری از موشک ها و ماهواره های غیرنظامی و تجاری آمریکایی به فضا با استفاده از موتورهای روسی صورت می گیرد و این کشور نمی تواند به سرعت از وابستگی خود به این موتورها بکاهد و موتورهای آمریکایی را جایگزین آنها کند.


منبع دانشجو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2714
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها