معرفی یک نرم‌ازار متن باز برای تحلیل داده‌های ماهواره‌های سنجشی رارداری

0 1,618

سازمان فضایی اروپا (ESA) در زمینه‌ی سنجش از دور فعالیتهای مختلفی انجام داده که توسعه‌ی نرم‌افزارهای مرتبط نیز بخشی از این فعالیتها محسوب می‌شود. در این مطلب به معرفی یکی از نرم‌افزارهای کارآمد این دسته با نام POLSARPro می‌پردازیم.

POLSARPro یک نرم‌افزار متن‌باز برای پردازش داده‌های رادار روزنه مصنوعی (SAR) و کاربردهای آموزشی می‌باشد. این نرم‌افزار، قطبش دوگانه و قطبش کامل را از ماموریتهای مختلف ESA همچون سنتینل (Sentinel) یا ماموریتهای سازمانهای دیگر همچون Tandem-X و TerraSAR-X متعلق به مرکز هوافضای آلمان (DLR) و RISAT متعلق به ایسرو دریافت و پردازش می‌کند.

اولین نسخه‌ی نرم‌افزار POLSARPro در سال 2003 پس از برگزاری یک ورکشاپ در موسسه‌ی تحقیقات فضایی اروپا (ESRIN) توسعه یافت. دانشگاه رن (University of Rennes) فرانسه از آن زمان تابحال مسئولیت توسعه و پشتیبانی از این نرم‌افزار را به عهده گرفته است.

POLSARPro رابط کاربری گرافیکی ساده‌ای دارد و محیط انعطاف‌پذیر آن برای گستره‌ی وسیعی از کاربران، از تازه‌کار گرفته تا کارشناس، طراحی شده است. ضمن اینکه آموزشهای آنلاین و آفلاین این نرم‌افزار به کاربران کمک می‌کند تا تسلط کافی را کسب کنند.

نرم‌افزار POLSARPro به ابزارهای تخصصی بسیاری مجهز شده است که برخی از آنها عبارتند از: فراخوانی فرمت‌های مختلف داده‌ها، تبدیل انواع داده‌های قطبش‌سنجی به یکدیگر، کالیبراسیون داده‌ها و شبیه‌سازی داده‌های SAR. ضمن اینکه این نرم‌افزار قابلیت اتصال و همگام‌سازی با نرم‌افزارهای سنجشی دیگر از جمله Google Earth و ASTER را نیز دارا می‌باشد. در تصویر زیر نمایی از محیط نرم‌افزار در هنگام مطالعه‌ی یک تصویر ماهواره‌ای مشاهده می‌گردد.

ضمنا اشاره‌ به این نکته خالی از لطف نیست که با استفاده از POLSARPro علاوه بر سامانه‌های فضاپایه به حسگرهای هوابرد نیز دسترسی خواهید داشت که این موضوع در قسمت راست تصویر زیر قابل تشخیص می‌باشد.

AWT IMAGE

از سال 2003 تاکنون نسخه‌های مختلفی از POLSARPro منتشر شده که آخرین نسخه‌ی آن 5.1 است و می‌توانید از این لینک نرم‌افزار را دریافت کنید. ضمن اینکه محتوای آموزشی POLSARPro در این آدرس قابل مشاهده است.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=2304
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها