برزیل و نیوزلند به توافقنامه آرتمیس ناسا ملحق شدند

0 135

برزیل و نیوزلند با امضای توافقنامه آرتمیس (Artemis) ناسا به جمع ده عضو دیگر این معاهده پیوستند. توافقنامه آرتمیس مجموعه اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن را دربرمی‌گیرد که آژانس فضایی آمریکا سال گذشته میلادی در راستای اجرای برنامه بازگشت به ماه خود به‌نام آرتمیس از آن رونمایی کرده بود. این آژانس قصد دارد سال ۲۰۲۴ انسان از جمله یک زن را به ماه اعزام کند. مقامات این دو کشور به‌فاصله حدودا دو هفته در دیدار با مدیران ناسا معاهده مذکور را امضا کردند.

برزیل پیش‌تر نیز از تمایل خود برای پیوستن به تواقنامه آرتمیس و توسعه یک ماه‌نورد رباتیک خبر داده بود. نیوزلند البته جزئیاتی از نحوه همکاری خود در این برنامه ارائه نداد. به‌گفته مقامات این کشور، توافقنامه مورد بحث آن‌ها را قادر می‌سازد تا برای فرصت‌های اقتصادی و تجاری آینده و همچنین تحقق اهداف سیاست خارجی خود آماده شوند.

توافقنامه آرتمیس در حقیقت شامل مجموعه‌ای از اصول جهت‌دهنده ماموریت آتی ناسا در ماه و ورای آن یعنی اعماق فضا تا مقاصدی همچون مریخ می‌شود. این دستورالعمل‌ها و تعهدات، موضوع‌هایی مانند شفافیت، انتشار اطلاعات علمی و جلوگیری از تولید زباله‌های ناشی از هر ماموریت در فضا را تحت پوشش قرار می‌دهند. پیش‌ازاین علاوه‌‌بر ایالات متحده، کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، لوکزامبورگ، ایتالیا، بریتانیا، امارات، اوکراین و کره جنوبی توافقنامه آرتمیس را امضا کرده بودند.

 

wikipedia ، espash ، spacenews ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18006
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها