تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در دوراهی واردات قانونی یا قاچاق

0 264

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) طی سال جاری میلادی بیشتر مناطق جهان و سال ۲۰۲۲ نیز سراسر جهان را پوشش خواهد داد. خدمات‌رسانی استارلینک تاکنون تحت نسخه بتا در چندین کشور جهان آغاز شده است و ایرانیان نیز در آینده قادر به استفاده از خدمات آن خواهند بود. در میان مخالفت‌ها و موافقت‌های مسئولان و سرگردانی آن‌ها برای نحوه برخورد با این فناوری، این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان تجهیزات و لوازم مورد نیاز دریافت اینترنت ماهواره‌ای را تهیه و از فرصت پیش‌آمده استفاده کرد؟

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران، دراین‌باره گفت: «به‌طور معمول شرکت مخابرات قوانین حاکم بر حوزه تامین تجهیزات ارتباطی را تعیین می‌کند.» وی ادامه داد: «روند به این صورت است که مخابرات تعدادی از شرکت‌ها را برای تامین این تجهیزات معرفی و مجوز تامین برای آن‌ها صادر می‌کند.» به‌گفته محبی، شرکت‌های معرفی‌شده برای تامین تجهیزات مورد سنجش قرار می‌گیرند و تایید صلاحیت می‌شوند.

وی تصریح کرد: «شرکت‌های تایید صلاحیت‌شده با مخابرات برای تامین تجهیزات قرارداد می‌بندند و پس از آن اقدام به تامین نیاز بازار می‌کنند.» رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی تهران تاکید نمود: «باتوجه‌به عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی درباره چگونگی کارکرد اینترنت ماهواره‌ای و نوع تجهیزات مورد نیاز آن احتمالا تامین با تاخیر مواجه خواهد بود.»


کارشناسان بر این باورند اگر ایران نتواند خود را با فناوری نوین اینترنت ماهواره‌‌ای هماهنگ کند، از فرصت پیش‌آمده بهره کمتری خواهد برد و چه بسا مانند تجربیات گذشته برخی از تهدیدات آن نیز گریبان کشور را بگیرد. یکی از این تهدیدات، قاچاق تجهیزات و لوازم موردنیاز دریافت اینترنت ماهواره‌‌ای است که با افزایش پوشش خدمات این نوع اینترنت، بازار آن بسیار داغ خواهد شد.

واقعیت این است هر زمان مصرف‌کننده در دسترسی به تجهیزات و لوازم مورد نیاز فناوری‌های جدید ارتباطی از منابع داخلی با مشکل مواجه شده، ورود و نصب تجهیزات از مسیر غیرقانونی و زیرزمینی رونق یافته است. ازاین‌رو مطلوب است مسئولان امر برای این موضوع تصمیم‌های به‌موقع و مناسبی اتخاذ کنند.

 

espash

منبع خبرگزاری ایلنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17936
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها