رکورد بازیابی فالکون-۹ در پرتاب بیست و هفتمین محموله ماهواره‌های استارلینک شکسته شد

0 278

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) بیست و هفتمین محموله ماهواره‌های اینترنتی خود شامل ۶۰ ماهواره استارلینک (Starlink) را به فضا پرتاب کرد؛ عملیاتی که طی آن رکورد بازیابی ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شکسته شد و مرحله اول این حامل برای دهمین بار مورد استفاده قرار گرفت. این ماموریت روز یکشنبه ۹مه (۱۹اردیبهشت) ساعت ۰۶:۴۲ به‌وقت گرینویچ انجام شد و فالکون-۹ ماهواره‌‌های مذکور را از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به مدار زمین منتقل کرد.

با انجام ماموریت مذکور تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک با احتساب دو ماهواره آزمایشی که در ابتدای پروژه به فضا پرتاب شدند، به عدد ۱۶۱۵ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله تقریبا ۱۲ هزار ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲ هزار ماهواره به جهان ارائه دهد.

ماهواره‌های این منظومه با ۲۶۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای باند Ka و باند Ku را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال (نوری) بین ماهواره‌ای هستند. اخیرا و با گسترش این منظومه ماهواره‌ای، پیش‌فروش خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیز آغاز شده است.

فالکون-۹ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با قابلیت بازگشت‌پذیری بوده که طول کلی آن ۷۰ متر و قطر هر دو مرحله‌اش ۳.۷ متر است. در این ماموریت مرحله اول این ماهواره‌بر با موفقیت در محل تعیین‌شده در اقیانوس اطلس فرود آمد. البته ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، وعده دستیابی به رکورد بیش از صد بار بازیابی این حامل را داده است.

فالکون-۹ که هر بار پرتاب آن ۵۰ میلیون دلار هزینه دربردارد، حدود ۵۵۰ تُن وزن داشته و قادر به انتقال نزدیک به ۲۳ تُن محموله به مدار لئو است. ماهواره‌بر مذکور اولین بار در مه۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۱۸ بار به فضا پرتاب شده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. فالکون-۹ از نفت سفید اصلاح شده (RP-1) و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

حامل‌های فضایی تا پیش از ساخت فالکون-۹ هیچکدام قابلیت استفاده مجدد را نداشتند. این حامل‌ها تنها یک بار می‌توانند یک محموله را به فضا بفرستند و پس از آن در حین بازگشت به زمین از بین می‌روند. از آنجایی که هزینه توسعه حامل‌های فضایی بسیار بالاست، بازگشت‌پذیری آن‌ها و فرود موفقیت‌آمیزشان پس از پرتاب که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌آورد، از اهمیت ‌به‌سزایی برخوردار است.

مرحله اول فالکون-۹ پس از جدا شدن، فرودی کنترل‌شده را روی یک سکو در دریا انجام می‌دهد که مانع از آسیب دیدن آن می‌شود. یکی از دلایل انتخاب آب‌های آزاد به‌عنوان محل فرود برای بازگشت حامل‌های فضایی این است که به‌دلیل وسیع بودن فضای اطراف و در نتیجه امکان انتخاب مسیر بازگشت ساده‌تر، می‌توان سوخت مصرفی را کاهش داد. دلیل دیگر که البته از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، اطمینان از شرایط ایمنی فرود است تا اگر مشکلی در بازگشت حامل پیش آمد، آسیبی به کسی نرسد یا خسارت جانبی به بار نیاید.

 

espash ، wikipedia ، isna ، espash ، nasaspaceflight ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17802
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها