چین یک حامل فضایی غول‌پیکر برای اعزام انسان به ماه و مریخ توسعه می‌دهد

0 177

چین از توسعه یک حامل فضایی فوق سنگین از سری لانگ مارچ (Long March) خبر داده که قرار است برای اعزام انسان به ماه و مریخ استفاده شود. بنابر برنامه‌ریزی‌ها اولین عملیات پرتاب این حامل سوخت مایع موسوم به لانگ‌ مارچ-۹ در سال ۲۰۳۰ صورت می‌گیرد. لانگ مارچ-۹ یک حامل ۳ مرحله‌ای با طول کلی ۱۰۳ متر بوده و قطر مرحله اول آن ۱۰ متر خواهد بود. حامل مذکور با وزنی نزدیک به ۴ هزار تن، قادر به حمل ۱۴۰ تن محموله به مدار لئو و ۵۰ تن محموله به مدار انتقالی ماه (Lunar Transfer Orbit) است. لانگ مارچ-۹ دارای ۴ بوستر بوده و مرحله اول آن توانایی تولید نیرویی معادل ۴۸۰۰ کیلونیوتن را دارد.

حامل فضایی جدید چین مشابه حامل آمریکایی ساترن ۵ (Saturn V) خواهد بود که ناسا از آن برای نخستین اعزام انسان به ماه طی ماموریت آپولو-۱۱ استفاده کرد. ساترن ۵ نیز یک حامل سه مرحله‌ای سوخت مایع با قابلیت حمل ۱۴۰ تن محموله به مدار لئو بود. برای مقایسه، حامل فضایی دو مرحله‌ای استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) که اکنون در دست توسعه است و با هدف اعزام انسان به ماه و مریخ ساخته می‌‌شود، توانایی حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو را دارد. همچنین حامل فضایی دو مرحله‌ای SLS (سرواژه Space Launch System) ناسا که به‌عنوان بخشی از برنامه بازگشت به ماه این سازمان موسوم به آرتمیس (Artemis) توسعه داده می‌شود، از قابلیت حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو برخوردار است.

نمای حامل فضایی لانگ مارچ-۹

لانگ مارچ-۹ را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) توسعه می‌دهد و مرحله اول آن از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. همچنین نیروی مراحل دوم و سوم آن توسط اکسیژن مایع و هیدروژن مایع تامین می‌شود. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور حامل‌های فضایی مناسب است.

 

espash ، wikipedia ، wikipedia ، simplerockets ، wikipedia ، olhardigital

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17658
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها