اسپیس‌ایکس برای گردشگران فضایی دید ۳۶۰ درجه فراهم می‌کند

0 120

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) از طراحی پنجره گنبدی شکلی خبر داد که قرار است بر روی فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون (Dragon) نصب شود و در ماموریت‌های گردشگری فضایی برای مسافران دیدی ۳۶۰ درجه فراهم کند. ازآنجاکه دراگون در ماموریت یادشده به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل نخواهد شد، این پنجره‌ در بخشی از محفظه فضاپیما که برای اتصال به ایستگاه فضایی استفاده می‌شد، نصب می‌شود. 

طرح پنجره گنبدی دراگون

برنامه نصب پنجره زمانی اعلام شد‌ که اسپیس‌ایکس خدمه کامل برای این سفر فضایی را معرفی کرد. پنجره جدید به ماژول کاپولا (Cupola) در ایستگاه فضایی شباهت دارد؛ اما گنبد دراگون ظاهرا ساختارش به‌گونه‌ای نیست که نمای پنجره را تقسیم‌بندی کند.

ماژول کاپولا

پوسته‌ آیرودینامیک محافظ دراگون که منطقه‌ای در دریچه را حین پرتاب می‌پوشاند، به‌‌محض قرارگیری ایمن فضاپیما در مدار گشوده خواهد شد تا گنبد شیشه‌ای را نمایان کند. بر اساس تصویری که اسپیس‌ایکس در توییتر منتشر کرده است، دستکم یک عضو خدمه از سینه به بالا در گنبد جا خواهد گرفت تا بتواند نمای پانوراما از فضا را تماشا کند. طی پرتاب فضاپیمای دراگون در مجموع ۴ گردشگر به فضا می‌روند.

اسپیس‌ایکس قصد ساخت یک فضاپیمای جدید را ندارد و از فضاپیمای سرنشین‌دار فعلی خود برای این منظور استفاده خواهد کرد. ماموریت مذکور در حال حاضر برای پرتاب در اواسط سپتامبر۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

 

wikipedia ، zoomit ، digikala

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17639
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها