چین یک ماهواره سنجشی از سری گائوفن را به فضا فرستاد

0 176

چین یک ماهواره سنجشی با قدرت تفکیک مکانی بالا را توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) به فضا پرتاب کرد. طی این عملیات که روز سه‌شنبه ۳۰مارس (۱۰فروردین) ساعت ۲۲:۴۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد، دومین ماهواره گائوفن-۱۲ (Gaofen-12) در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفت. 

گائوفن-۱۲ دارای قدرت تفکیک مکانی زیر ۱ متر بوده و اهداف عمده آن شامل پایش اراضی، برنامه‌ریزی‌های شهری، طراحی شبکه جاده‌ای، تخمین میزان محصولات کشاورزی، مقابله با بلایای طبیعی و همچنین حل اختلافات مربوط به زمین‌ها عنوان شده است. اولین ماهواره گائوفن-۱۲ سال ۲۰۱۹ توسط همین ماهواره‌بر به مدار تزریق شده بود. گفته می‌شود گائوفن-۱۲ نسخه غیرنظامی ماهواره یائوگان-۲۹ (Yaogan-29) است.

ماهواره‌های گائوفن چین مجموعه‌ای از ماهواره‌های رصد زمین هستند که برای یک برنامه دولتی موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) در مدار قرار می‌گیرند. هدف از پرتاب این ماهواره‌ها به‌طور کلی گردآوری داده‌های تقریبا در لحظه و در همه نوع شرایط آب و هوایی برای مقاصد غیرنظامی عنوان شده است.

لانگ مارچ-۴سی که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر دارای طول کلی ۴۵.۸ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است. لانگ مارچ-۴سی با وزن ۲۵۰ تن قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۸۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است.

ماهواره‌بر مذکور اولین بار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شده و با احتساب این عملیات تاکنون ۳۳ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. لانگ مارچ-۴سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

 

espash ، wikipedia ،  space.skyrocket ، nasaspaceflight ، spacenews ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17620
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها