استارشیپ در چهارمین پرواز زیرمداری خود در آسمان منفجر شد+فیلم

0 291

نمونه اولیه حامل فضایی استارشیپ (Starship) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در چهارمین پرتاب آزمایشی زیرمداری خود که در هوایی مه‌آلود صورت گرفت، بار دیگر منفجر شد. در عملیات مذکور، نمونه اولیه استارشیپ موسوم به SN11 با ۵۰ متر طول روز سه‌شنبه ۳۰مارس (۱۰فروردین) حدود ساعت ۰۹:۰۰ به‌وقت منطقه زمانی شرقی از مقر فضایی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس به آسمان پرتاب شد.

استارشیپ طی این پرواز به ارتفاع حدودا ۱۰ کیلومتری سطح زمین رسید، اما در هنگام فرود و در ارتفاع تقریبا ۱ کیلومتری سطح زمین دچار انفجار شده و قطعات آن از آسمان بالای پایگاه پرتاب بر زمین ریختند. دوربین‌‌های نصب‌شده روی این حامل پس از حدودا ۶ دقیقه از کار افتادند و با توجه به هوای مه‌آلود، تصاویر واضحی از اینکه دقیقا چه اتفاق افتاد، در دسترس نیست. گفته می‌شود مشکلی که در موتور شماره ۲ به‌وجود آمد دلیل این حادثه بوده است. نمونه قبلی استارشیپ موسوم به SN10 چند هفته پیش اولین پرواز و فرود موفق زیرمداری حامل مذکور را رقم زد.

نمونه اصلی استارشیپ که یک پرتابگر دو مرحله‌ای بازگشت‌پذیر است، ۱۲۲ متر طول داشته و دارای قطری معادل ۹ متر است. این حامل فضایی سوخت مایع با وزن ۵ هزار تن (با احتساب محموله) قادر به حمل ۱۰۰ تن محموله به مدار لئو بوده و هر بار پرتاب آن ۲ میلیون دلار هزینه دربردارد. اسپیس‌ایکس توسعه استارشیپ را از سال ۲۰۱۲ و با دریافت بودجه‌ای ۱۳۵ میلیون دلاری از آژانس فضایی آمریکا آغاز کرد. این شرکت به‌همراه شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) در حال توسعه فضاپیماهایی برای برنامه بازگشت به ماه آرتمیس (Artemis) ناسا هستند؛ برنامه‌ای که این آژانس در ادامه آن قصد دارد برای اولین بار انسان را به مریخ نیز اعزام کند.

 

instagram ، espash ، spacenews ، cent

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17619
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها