اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها وصل می‌شود

0 211

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) قصد دارد امکان ایجاد اتصال به منظومه ماهواره‌ای مخابراتی استارلینک (Starlink) را برای خودروها، کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها فراهم کند و برای این منظور درخواستی را به کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission) آمریکا تحویل داده است. طی این درخواست، تقاضای ایجاد شبکه‌ای عملیاتی بر بستر ترمینال‌های استارلینک موسوم به ESIM (سرواژه Earth Stations in Motion) ارائه شده است که مانند یک چتر پوششی برای وسایل نقلیه مذکور عمل می‌کند.

در درخواست مذکور، به جزئیات مرتبط با طراحی جدید آنتن‌ها اشاره‌ای نشده، اما گفته شده است آن‌ها از لحاظ الکتریکی به نسل‌های قبلی موجود در ترمینال شباهت داشته و مجهز به پایه‌ای هستند که امکان نصب آن‌ها روی وسایل نقلیه، کشتی‌ها و هواپیماها را ممکن می‌سازد. در طرح اسپیس‌ایکس آنتن‌های سیار مذکور امکان نصب روی دکل کشتی‌ها، بالای کامیون‌ها و کامیونت‌ها یا وسایل شخصی مانند خودروها و قایق‌های تفریحی را دارند. برخلاف ترمینال‌های فعلی که با پایه‌هایی ارائه شده و میتوانند توسط کاربر عادی نصب شوند، آنتن‌های مختص وسایل نقلیه می‌بایست توسط افراد متخصص نصب گردند.

در این درخواست همچنین ارتقا امنیت پلتفرم‌های تلفن همراه هم مورد اشاره قرار گرفته، اما درباره چشم‌اندازها و برنامه‌های آینده اسپیس‌ایکس در این حوزه اطلاعاتی ارائه نشده است. اتصال ترمینال‌های استارلینک به وسایل نقلیه برای اسپیس‌ایکس اتفاقی جدیدی محسوب نمی‌شود؛ این شرکت سال گذشته میلادی مجوز FCC را به‌منظور نصب آزمایشی ترمینال‌های مذکور روی هواپیماهای شرکت آمریکایی گلف‌استریم ائرواسپیس (Gulfstream Aerospace) دریافت کرده بود. گفتنی است اسپیس‌ایکس تاکنون بیش از هزار ماهواره اینترنتی را در مدار قرار داده است و در حال حاضر در قالب فاز بتا به بیش از ۱۰ هزار کاربر در برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا و بریتانیا خدمات‌رسانی می‌کند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17593
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها