1396/02/09

رصدخانه آنلاین در اختیار همگان

رصدخانه اسلوه يكی از اولين رصدخانه‌های آن‌لاينی است كه می‌توان با تلسكوپ‌های قدرتمندش اعماق آسمان را رصد كرد.
رصدخانه آنلاین در اختیار همگان

مریم فخیمی: رصدخانه عمومی اسلوه به منظور تعامل بهتر بين اخترشناسان حرفه‌ای و مبتدی در اكتشاف فضا به كمك تلسكوپ رباتيك اين سازمان، تغييراتی در وبگاه خود اعمال كرد.

تلسکوپ اسلوه (Slooh) يک تلسکوپ رباتيک است که امکان اتصال کاربران از طريق اينترنت و انجام رصد را فراهم می‌کند. در واقع اسلوه مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها است که در جزاير قناری اسپانيا و نيز در کشور شيلی قرار دارند. کاربران برای استفاده از اين تلسکوپ اشتراک ماهيانه پرداخت می‌کنند كه برای سطوح مختلف هزينه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است، همچنين برای يك دوره 30 روزه آزمايشی كاربران می‌توانند از بخش‌هاي اختصاصی اين وبگاه به طور رايگان استفاده كنند.
اين تلسکوپ اولين تلسکوپ رباتيکی است که رويدادهای نجومي را به صورت زنده از طريق اينترنت پخش كرده است. اين تلسکوپ رويدادهای مهم نجومی مانند خورشيدگرفتگی و ماه‌گرفتگی، گذر سيارات زهره و عطارد، مقارنه‌ها، گذر سيارک‌ها و دنباله‌دارها از نزديک زمين، بارش‌های شهابی، شفق‌های قطبی و اعتدال بهاری را به صورت زنده پوشش داده است. تمام برنامه‌های پيشين اين تلسکوپ ضبط و آرشيو شده و روی وبگاه آن قابل مشاهده است.
به گفته مايكل پائولوسی مديرعامل و موسس اسلوه، هدف اين سازمان از بهينه‌سازی سايت اسلوه، برقراری ارتباط بين مردمان كشورهای مختلف از طريق كاوش در كيهان است. وی اين فعاليت را اجتماعی می‌داند چرا كه مردم با هم به جستجوی آسمان می‌پردازند و ايده‌های جديدشان را باهم به اشتراك می‌گذارند كه اين می‌تواند سرگرم كننده نيز باشد.
از سال 2003 به مدت 4800 شب متوالی، اعضا رصدخانه اسلوه به كمك تصاوير تلسكوپ رباتيك اين سازمان بيش از 5 ميليون عكس از اجرام فضایی منحصربه فرد را گردآوری كردند.

اعضا اين رصدخانه می‌توانند تصاوير زنده را از تلسكوپ دريافت كرده، آن‌ها را تماشا و در صورت لزوم ذخيره كنند. اين امكانات به كاربران اجازه می‌دهد تا در هر شرايطی به فايل‌های خود دسترسی داشته باشند. همجنين برخی از اعضا اسلوه اجازه دارند در شرايط آب و هوایی نامناسب يا وقوع طوفان، گنبدهای تلسكوپ‌ها را ببند و در صورت لزوم برای رصد آسمان آن‌ها را باز كنند.

وبگاه جديد اسلوه خدمات پيشرفته‌ای به كاربران ارائه می‌دهد كه منجر به استفاده آسان از تلسكوپ اسلوه است؛ تنها چيزي كه به آن نياز داريد امكان اتصال به اينترنت است. كاربران می‌تواند تا يك هفته قبل تلسكوپ اسلوه را برای رصد هر نقطه از آسمان كه در بالای افق و محدوده ديد اسلوه است، آنلاين رزرو كنند.

رصدخانه اصلی اسلوه در جزيره تنريف در جزاير قناری اسپانيا به دور از آلودگي نوری واقع است. اين سايت شامل دو گنبد است كه هر كدام دارای دو تلسكوپ هستند. هر گنبد يك تلسكوپ با قدرت بزرگنمایی زياد و يك تلسكوپ ميدان ديد گسترده دارد. يك گنبد برای رصد اجرام سياره‌ای بهينه‌سازی شده و گنبد ديگر برای كاوش در اعماق آسمان كاربرد دارد. هر گنبد دو نما ارائه می‌دهد: يكي با بزرگنمایی زياد (با ميدان باريك) كه از طريق تلسكوپ سلسترون اشميت‌گاسكرين 14 اينچی قابل مشاهده است و يك نمای باز به وسيله لنز تله‌فوتو يا تلسكوپ شكستی آپوكروماتيك ارائه می‌كند.

وبگاه اسلوه از اينجا قابل دريافت است.

منبع: space.com