چین در اولین پرتاب موفق نسخه اصلاح‌شده ماهواره‌بر لانگ مارچ-۷ یک ماهواره محرمانه را به فضا فرستاد

0 176

چین طی اولین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر لانگ مارچ-۷آ (Long March-7A) یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار زمین قرار داد. در این عملیات که روز پنجشنبه ۱۱مارس (۲۱اسفند) ساعت ۱۷:۵۰ به‌وقت گرینویچ انجام گرفت، ماهواره شی‌یان-۹ (Shiyan-9) از پایگاه ون‌چانگ (Wenchang) در جنوب چین به فضا پرتاب شد.

چین از شی‌یان به‌عنوان یک ماهواره با ماموریتی محرمانه یاد کرده و اطلاعات چندانی از آن در دسترس قرار نداده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، ماهواره مذکور که از آن با نام تان‌سو-۹ (Tansuo-9) نیز یاد می‌شود، با هدف آزمایش فناوری‌های جدیدی مانند تحقیقات مرتبط با محیط فضایی (Space environment) به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) تزریق شده است.

لانگ مارچ-۷آ (Long March-7A) نسخه اصلاح‌شده لانگ مارچ-۷ به‌شمار می‌رود و برای نخستین بار در مارس۲۰۲۰ راهی فضا شد که در آن مامویت شکست خورد. لانگ مارچ-۷ نیز تاکنون دو پرتاب را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تجربه کرده و در هر دو مورد موفق بوده است. این ماهواره‌بر دارای دو مرحله بوده و نسخه اصلاح‌شده آن یعنی لانگ مارچ-۷آ سه مرحله دارد.

نمای ماهواره‌بر لانگ مارچ-۷آ

لانگ مارچ-۷آ با طول کلی ۶۰.۱۳ متر و وزن ۵۷۳ تن، قادر به حمل ۷ تن محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت است. همچنین قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سوم این حامل ۳ متر عنوان شده است. لانگ مارچ-۷آ را آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) ساخته است و مراحل اول تا سوم آن به‌ترتیب مجهز به دو موتور YF-100، چهار موتور YF-115 و دو موتور YF-75 هستند.

مرحله اول ماهواره‌بر مذکور قادر به تولید ۲۴۰۰ کیلونیوتن نیروی رانش در سطح دریا بوده و زمان احتراق آن ۳۰۰ ثانیه است. دو مرحله اول این ماهواره‌بر از اکسیژن مایع و RP-1 بهره می‌برند و مرحله سوم آن از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتور حامل‌های فضایی مناسب است.

 

room.eu ، space.skyrocket ، spacenews ، wikipedia ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16544
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها