افزایش قابل‌توجه سرعت اینترنت روستاییان بریتانیا از طریق ماهواره‌‌های استارلینک

0 154

روستاییان بریتانیا از افزایش قابل‌توجه سرعت اینترنت خود پس از اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) خبر می‌دهند. بنابر اظهارات آن‌ها سرعت اینترنت استارلینک در این مناطق به‌طور متوسط ۱۷۵ مگابیت برثانیه است که در بهترین حالت به ۲۱۵ مگابیت بر ثانیه نیز می‌رسد. این در حالی است که سرعت اینترنت کابلی رایج در چنین مناطقی حدود ۲۰ مگابیت بر ثانیه عنوان می‌شود؛ سرعتی که البته به‌گفته روستاییان اغلب بسیار پایین‌تر از این مقدار بوده و حدود ۰.۵ تا ۱ مگابیت بر ثانیه است.

آن‌ها اظهار می‌کنند با وجود ارزان نبودن هزینه اینترنت استارلینک، استفاده از این خدمات با توجه به سرعت و کیفیت بالای آن برای مناطقی که با کیفیت پایین خدمات اینترنت مواجه‌اند، ارزشمند است. اکنون و در فاز بتای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، مشترکان بریتانیایی می‌بایست برای تجهیزات این خدمات ۴۳۹ پوند و برای اشتراک ماهانه ۸۹ پوند پرداخت کنند. در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در برخی مناطق بریتانیا در دسترس است و اتتظار می‌رود سایر مناطق نیز تا اواخر سال جاری میلادی تحت پوشش قرار گیرند.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده است اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر مناطق زمین را پوشش خواهد داد. بنابر اظهارت ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، طی سال آینده میلادی نیز تمام کره زمین تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای این شرکت قرار خواهد گرفت. ماسک همچنین گفته است سرعت اینترنت استارلینک تا پایان سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد.

سرعت اینترنت این شرکت در حال حاضر بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است که با توجه به پرتاب صدها ماهواره دیگر در سال جاری میلادی به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. به‌علاوه، میزان تاخیر از ۴۰ میلی‌ثانیه فعلی به ۲۰ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. توسعه پروژه استارلینک بنابر تخمین‌ها هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر خواهد داشت. البته مدیران اسپیس‌ایکس می‌گویند درآمد سالیانه این شرکت از استارلینک به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که از سال گذشته میلادی آغاز شده است، اکنون بیش از ۱۰ هزار کاربر دارد. در حال حاضر این شرکت خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود را در اختیار برخی مشتریان در آمریکا، کانادا و بریتانیا قرار می‌دهد. اسپیس‌ایکس برای ارائه چنین خدماتی تاکنون بالغ بر هزار ماهواره به مدار زمین تزریق کرده است و قصد دارد در نهایت ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار قرار دهد.

 

espash ، sciencefocus

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16542
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها