افزایش بازدهی محصولات کشاورزی در فضا با بهره‌گیری از نقاط کوانتومی

0 132

شرکت آمریکایی یوبی‌کیودی (UbiQD) نتایج تحقیقات خود را در حوزه استفاده از نقاط کوانتومی برای بهبود تولید مواد غذایی در فضا منتشر کرد. این آزمایش‌ها که با بودجه ناسا و همکاری دانشگاه آریزونای (University of Arizona) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از نقاط کوانتومی به‌منظور رشد بهینه محصولات در ماموریت‌های فضایی موثر است. ناسا علاقه‌مند است از این فناوری جهت افزایش تولید محصولات در ماموریت‌های فضایی طولانی مدت و همچنین در پایگاه مریخی یا ماه استفاده کند.

طی این آزمایش‌ها، محصول گلخانه‌ای کاهوی قرمز با بهره‌گیری از دو روش که در آن‌ها تابش نور بر کاهوها صورت گرفت، به‌ترتیب ۱۳ درصد و ۹ درصد افزایش بازدهی را نشان داد. مدیران یوبی‌کیودی می‌گویند استفاده از فناوری آن‌ها موجب افزایش کارایی فتوسنتز می‌شود. نتایج آزمایش‌ها بیانگر آن است که اهمیت رنگ نور بر رشد گیاهان قابل‌توجه بوده و این فناوری می‌تواند بهره‌وری محصولات را در زمین و فضا بهبود بخشد.

یکی از محصولات شرکت یوبی‌کیو‌دی با نام یوبی‌گرو (UbiGro) یک لایه نوری است که با استفاده از فلورسنس، طیف رنگی گلخانه‌ای بهینه‌تری برای محصولات ایجاد می‌کند. در یوبی‌گرو از نقاط کوانتومی استفاده می‌شود که می‌توانند فوتون‌های فرابنفش و آبی را به طول موج‌های دیگری تبدیل کنند و بیشتر مورد استفاده گیاهان است. این محصول در گلخانه‌ها و بالای گیاهان نصب می‌شود تا به گیاهان کمک کند نور بیشتری جذب کنند. یوبی‌گرو با حفظ شدت نور، اقدام به بهینه‌سازی طیف نور می‌کند؛ این در حالی است که در روش‌های رایج برای بهینه‌سازی، شدت نور کم می‌شود.

گفتنی است در اواخر سال ۲۰۱۸ یوبی‌کیودی به‌عنوان بخشی از ماموریت ناسا برای ارتقا توانایی تولید مواد غذایی در فضا، قراردادی با این آژانس امضا کرد و برای انجام پروژه، حمایت مالی دریافت نمود. در سال ۲۰۲۰ ناسا قرارداد یوبی‌کیودی را برای انجام فاز دوم پروژه تمدید کرد و این شرکت حمایت مالی جدیدی برای تجاری‌سازی بیشتر فناوری خود به دست آورد و موفق به پیشبرد آزمایش‌های خود در این زمینه شد.

منبع خبرگزاری دانشجو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16541
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها