اختصاص ۳۰ درصد بودجه فضایی ۲۰۲۱ کره جنوبی به توسعه اولین حامل فضایی بومی این کشور

0 202

کره جنوبی اعلام کرده است طی سال جاری میلادی بودجه‌ای معادل ۵۵۳.۱ میلیون دلار را صرف توسعه فناوری‌های فضایی از جمله توسعه اولین حامل فضایی بومی خود خواهد کرد؛ مبلغی که تقریبا با بودجه سال گذشته این کشور در حوزه فضا برابری می‌کند. حدود ۳۰ درصد بودجه صرف توسعه اولین حامل فضایی کاملا بومی این کشور موسوم به KSLV-2 خواهد شد. کل بودجه‌ای که کره برای ساخت KSLV-2 در نظر گرفته، ۱.۸ میلیارد دلار عنوان شده است.

این حامل که از آن با نام نوری (Nuri) نیز یاد می‌شود، دارای سه مرحله بوده و از سوخت جت A-1 و اکسیژن مایع برای تامین نیروی خود بهره می‌برد. نوری با طول کلی ۴۷.۲ متر و قطر ۳.۵ متر قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری سطح زمین است. حامل مذکور با وزنی معادل ۲۰۰ تن، مجهز به ۶ موتور بوده که ۴ موتور متعلق به مرحله اول و ۲ موتور دیگر متعلق به مراحل دوم و سوم هستند. همچنین مرحله اول آن توانایی تولید بیش از ۲۶۰۰ کیلونیوتن نیروی رانش را خواهد داشت. نوری تاکنون دو آزمایش احتراق را با موفقیت را پشت‌سر گذاشته است و اگر در سومین آزمایش نیز موفق عمل کند، اکتبر سال جاری میلادی اولین پرتاب آزمایشی آن صورت خواهد گرفت.

کره جنوبی پیش‌تر تلاش ناموفقی در توسعه و پرتاب حامل فضایی داشت که طی آن حامل KSLV-1 را با کمک روسیه ساخته بود. این حامل بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مجموعا ۳ بار به فضا پرتاب شد که فقط یک مورد آن موفق بود. KSLV-1 یک حامل دو مرحله‌ای با وزن ۱۴۰ تن بوده و در سال ۲۰۱۳ پس از تنها پرتاب موفق خود بازنشسته شد.

مطابق اظهارات مقامات کره، حدودا نیمی از بودجه یادشده نیز صرف توسعه ماهواره‌های سنجشی و ارتباطاتی چند منظوره و همچنین یک سامانه مدیریت داده‌های ماهواره‌ای یکپارچه برای خدمات عمومی از جمله پیش‌بینی آب و هوا و مشاهدات دریایی و زیست‌محیطی می‌شود. به‌طور مشخص‌، دو ماهواره سنجشی چند منظوره در دست توسعه است که سال آینده به مدار فرستاده می‌شوند.

به‌علاوه، توسعه یک ماهواره سنجشی، یک منظومه ماهواره‌ای شامل تعدادی میکروماهواره و همچنین ۵ ماهواره تحقیق و توسعه جزو برنامه‌هایی است که متخصصان کره‌ای در حال کار بر روی آن‌ها هستند. علاوه‌بر این‌ها، مقامات کره‌ای کمتر از ۱۰ درصد بودجه را به انچام نخستین اقدامات در مسیر توسعه اولین مدارگرد قمری خود اختصاص داده‌اند.

 

pulsenews ، wikipedia ، wikipedia ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16535
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها