تصویر پانورامای مریخ‌نورد استقامت ناسا از سیاره سرخ

ناسا با اتصال تعداد زیادی از عکس‌های ارسالی توسط مریخ‌نورد استقامت (perseverance) که به‌تازگی روی سیاره سرخ فرود آمده، یک تصویر پانوراما از مریخ تهیه کرده است. این تصویر از اتصال ۱۴۲ عکس ثبت‌شده توسط دوربین مست‌کم-زد (Mastcam-Z) استقامت ساخته شده است. تصویر مذکور، صخره‌هایی که میلیاردها سال پیش توسط طوفان‌های مریخی فرسایش‌یافته و نیز سازه‌هایی را توسط آتشفشان‌های قدیمی ایجاد شده‌اند، نشان می‌دهد. دوربین پیشرفته مست‌کم-زد از قابلیت تصویربرداری پانوراما و برجسته‌بینی یا استریوسکوپی (stereoscopy) برخوردار بوده که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا توسعه یافته است.

ماموریت جدید ناسا به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. طی این ماموریت اما وظیفه اصلی استقامت جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و نگه‌داری آن‌هاست تا توسط دو ماموریت‌‌ بعدی به زمین منتقل شوند. برنامه انتقال نمونه‌ها از مریخ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) پیگیری می‌شود و مطابق پیش‌بینی‌ها این دو سازمان برای این منظور مجموعا حدود ۷ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.

espash ، irna ، digiato