محققان برای اولین بار از کریستال‌های فضا-زمان تصویربرداری کردند+فیلم

0 167

محققان با استفاده از میکروسکوپ ایکس‌ری عبوری توانستند برای اولین بار از کریستال‌های فضا-زمان فیلمبرداری کنند. کریستال‌های زمان، ساختارهایی متناوب هستند که در زمان و فضا تکرار شده و از شبکه‌ای بسیار منظم از اتم‌ها تشکیل شده‌اند. کریستال‌های زمان علاوه‌بر اینکه یک ساختار شبکه‌ای اتمی تکرارشونده را تشکیل می‌دهند، با گذشت زمان به‌شکل متقارن رخ داده و پیوسته خود را به ساختار اولیه برمی‌گردانند. طی این پژوهش، محققان موسسه ماکس پلانک (Max Planck Institute) آلمان و آکادمی علوم لهستان (Polish Academy of Sciences) موفق شدند از کریستال‌های فضا-زمان تشکیل‌شده از نوعی شبه‌ذره به نام مگنون (Magnon) تصویربرداری کنند.

مشاهده کریستال‌های زمان کاری دشوار است و محققان تاکنون تنها توانسته بودند این پدیده را در ساختارهای نانومتری و در دمای بسیار پایین مشاهده کنند. در تحقیق جدید اما دانشمندان موفق شدند کریستال‌های فضا-زمان بسیار بزرگتر در مقیاس میکرومتر را در دمای اتاق ببینند. یکی از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: «ما الگوهای تکرارشونده مگنون‌ها در فضا و زمان را برداشتیم و مگنون‌های بیشتری فرستادیم تا اینکه در نهایت پراکنده شدند. ما نشان دادیم که کریستال زمان می‌تواند با دیگر شبه‌ذره‌ها تعامل کند. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته بود این را مستقیما در یک آزمایش نشان دهد، چه برسد به اینکه از آن فیلمبرداری کند.»

محققان برای ساخت این ویدئو، فرکانس‌های رادیویی را از نواری کوچک از ماده مغناطیسی در انتهای یک آنتن میکروسکوپی عبور دادند. میدان ماکروویو ناشی از این کار سبب شد تا میدان مغناطیسی ماده شروع به نوسان کند. این موج‌های مغناطیسی سپس الگوهای تکرارشونده‌ای ایجاد کردند که خود را علاوه‌بر فضا، در زمان نیز تکرار می‌کردند. یکی دیگر از محققان می‌گوید: «کریستال ما برخلاف یک سامانه ایزوله، در دمای اتاق متراکم می‌شود و ذرات می‌توانند با آن تعامل کنند. علاوه‌براین، اندازه‌اش به‌حدی رسیده است که می‌تواند با این کریستال فضا-زمان مگنونی تعامل برقرار نماید. این دستاورد می‌تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد.»

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16488
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها