ایران و مجوز برای اینترنت ماهواره‌ای؛ درس عبرت نمی‌گیریم!

0 481

الزام کسب مجوز برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای یک اشتباه بزرگ است؛ اشتباهی که عمری به قدمت تاریخ مدرن ایران دارد. اشتباهی آشنا در تاریخ همه وسایل مدرن ارتباطی ایران؛ از چاپ و مطبوعات تا رادیو، تلویزیون، ماهواره، ویدئو، سینما، اینترنت، تلگرام و مانند این‌ها. اشتباهی پرسابقه و پندآموز که ما را با انسان‌های ۲۰۰ سال قبل مشابه و مشترک می‌کند.

به‌زودی قرار است اینترنت ماهواره‌ای در جهان آغاز به‌کار کند و ایران هم از این ابزار جدید ارتباطی بی‌نصیب نمی‌ماند؛ همانگونه که ایرانیان از برنامه‌های رادیو و تلویزیونی ماهواره‌ای بی نصیب نماندند و با وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و فشارها هم‌اکنون تقریبا در اکثر خانه‌ها می‌توان دیش ماهواره و گیرنده آن را دید.


همزمان دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی و ایجاد سازوکاری برای تعامل با این پدیده گفته است: «باید یک سری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند، حتماً اخذ مجوز کنند.» این یعنی ما از تجربه شبکه‌های ماهواره‌ای درس نگرفته‌ایم. تجربه ای که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم و مثل یک موجود زنده در مقابل چشم ماست!


برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هم بهتر است بحث صدور مجوز کنار گذاشته شود، چون نه‌تنها بی‌فایده است بلکه فقط باعث دردسر بی‌نتیجه برای حکومت و مردم می‌شود. حکومت نماینده مردم است و خواست مردم استفاده ارزان‌تر، آسان‌تر، باکیفیت‌تر و بیشتر از اینترنت است. 


چند روز قبل، روز جهانی رادیو بود. همچنان در تاریخ ثبت است که روزی روزگاری در این کشور برای استفاده از رادیو مجوز صادر می‌شد. امروز هم برنامه‌ریزی می‌شود برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای باید مجوز گرفت؛ دو کار مشابه در فاصله حدود ‍۱۰۰ سال.


علاوه‌بر این‌ها می‌توان گفت:


– ایران یکی از کشورهای بزرگ جهان به‌لحاظ مساحت و جمعیت است. با‌این‌حال شاید تنها کشور بزرگ جهان باشد که همچنان در قالب شکل حکومتی متمرکز (تمرکزگرا) اداره می‌شود. افزایش ارتباطات و در راس آن‌ها اینترنت، اداره کشور را آسان و باکیفیت می‌کند. تاثیرات مثبت اینترنت ماهواره‌ای به‌ویژه در روستاهای دورافتاده و مناطق کم‌برخوردارتر کشور بیشتر خواهد بود. اینترنت زندگی و کسب و کارها را با عدالت بیشتری همراه خواهد کرد.


– ایران به‌دلیل شرایط کرونا و تحریم‌های حداکثری، با شرایط سخت وآزاردهنده‌ای روبه‌روست. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تاثیرات منفی این شرایط، آسان‌سازی استفاده از اینترنت است. باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا تعداد بیشتری از مردم ایران به اینترنت باکیفیت‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر دسترسی داشته باشند.


 – یکی از تاثیرات اینترنت ماهواره‌ای این است که بحث فیلترینگ به‌شیوه فعلی در ایران را بلاموضوع می‌کند. برای فیلترکردن وبسایت‌های تبلیغ‌کننده فعالیت‌های تروریستی، سوء‌استفاده جنسی از کودکان، نفرت‌افکنی و خشونت و نژادپرستی باید به‌مانند دیگر کشورهای جهان از سازوکارهای معمول استفاده کرد؛ یعنی ارتباط با ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت.


– همانگونه که اینترنت، خود، انقلابی در ارتباطات به‌وجود آورد، اینترنت ماهواره‌ای نیز انقلاب دیگری در این زمینه خواهد بود و باید منتظر تاثیرات آن باشیم.


– احتمالا با وجود اینترنت ماهواره‌ای بخش زیاد یا مهمی از ارسال پارازیت بر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای نیز بی‌اثر می‌شود، چرا که افراد می‌توانند به‌وسیله تلفن همراه، لپ‌تاپ یا تلویزیون‌های هوشمند، برنامه‌های شبکه‌های رادیویی تلویزیونی را از طریق اینترنت ماهواره‌ای تماشا کنند کاری که الان نیز رو به افزایش است.


– اینترنت ماهواره‌ای ورود به مرحله جدیدی از دنیای ارتباطات است. با کنار گذاشتن بحث مجوز و استقبال از آن، به‌دنبال بهره‌مندی حداکثری حکومت و مردم از مزایای آن باشیم تا زندگی‌مان راحت‌تر شود.

منبع عصر ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16436
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها