فراخوان حمایت از ماموریت‌های‌ تاسواره‌ای در قالب برنامه کیبوکیوب

0 260

دفتر امور فضایی ملل متحد (UNOOSA) با همکاری آژانس پژوهش‌های هوافضایی ژاپن (JAXA) دور ششم از برنامه کیبوکیوب (KiboCUBE) را برگزار می‌کنند. این برنامه برای حمایت از کشورهای در حال توسعه و بازیگران نوظهور در عرصه فضایی از سال ۲۰۱۶ آغاز به‌ کار کرده است. در قالب این برنامه، از طرح ماموریت‌های تاسواره‌ای برگزیده دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی این کشورها حمایت می‌شود تا چنین ماهواره‌هایی پس از توسعه، از ماژول کیبو (Kibo) ایستگاه فضایی بین‌المللی به مدار زمین تزریق شوند. کیبو یا ماژول آزمایش ژاپن (Japanese Experiment Module)، ماژولی تحقیقاتی ساخت JAXA و بزرگ‌ترین تک ماژول ایستگاه فضایی است.


در پنج دوره گذشته برنامه کیبوکیوب، تاسواره‌هایی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشورهای کنیا، گواتمالا، موریس، اندونزی و مولداوی و همچنین یک تاسواره از نظام همگرایی آمریکای مرکزی (Sistema de la Integración Centroamericana) برگزیده شده‌اند (جدول زیر). اهداف این ماموریت‌ها شامل پایش کشاورزی و سواحل، سنجش از دور برای مدیریت منابع طبیعی،
تصویربرداری، مخابرات و هواشناسی بوده است. از میان این برگزیدگان، دو
تاسواره به مدار زمین تزریق شدند و مابقی در حال توسعه هستند.

متقاضیان شرکت در این برنامه می‌توانند مشخصات فنی تاسواره‌ پیشنهادی خود را با پرکردن فرم‌های مربوطه در صفحه اینترنتی فراخوان دور ششم کیبوکیوب تا ۳۱‌مه‌۲۰۲۱ (۱۰خرداد۱۴۰۰) ارسال کنند. ماموریت تاسواره‌ای برگزیده پس از ارزیابی JAXA و UNOOSA در اواسط ژوئیه‌۲۰۲۱ اعلام می‌شود. چند وبینار برای معرفی این برنامه و نیز وبینارهایی فنی درباره چگونگی ساخت و آزمایش تاسواره در مدت ۲۱ تا ۲۸ژانویه۲۰۲۱ برگزار شده که ویدئوی آن‌ها در همان آدرس اینترنتی قابل دسترسی است. آخرین وبینار از این مجموعه نیز با موضوع بهره‌برداری از ماهواره‌ها و مقررات مرتبط ۴فوریه برگزار شد.

منبع unoosa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16370
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها