آنتن ۳۴ متری جدید ناسا برقراری ارتباط با فضاپیماهای اعماق فضا را آسان‌تر می‌کند

0 289

آژانس فضایی آمریکا آنتن جدیدی برای شبکه فضای دوردست نصب کرده که برخلاف آنتن‌های فعلی از چندین باند فرکانسی جهت رد و بدل کردن پیام‌ها با فضاپیماها استفاده می‌کند و پهنای باند شبکه را ارتقاء می‌دهد. این آنتن موسوم به DSS-56 (سرواژه Deep Space Station-56) یک آنتن قدرتمند با قطر ۳۴ متر بوده که در مادرید اسپانیا نصب شده است.

ساخت DSN-56 از سال ۲۰۱۷ شروع شد و یک ویژگی جالب‌توجه نسبت به دیش‌های فعلی دارد؛ اغلب آنتن‌های کنونی شبکه DSN تنها در یک باند فرکانس مخصوص قادر به دریافت و ارسال پیام‌ها با فضاپیماها هستند، اما DSN-56 از چندین باند فرکانسی برای برقراری ارتباط با تمام فضاپیماهای موجود در شبکه استفاده می‌کند.

ناسا به‌منظور برقراری ارتباط با فضاپیماهای موجود در منظومه شمسی و فراتر از آن، پیام‌ها را با استفاده از شبکه‌ای از آنتن‌ها به‌نام شبکه فضای دوردست (Deep Space Network به‌اختصار DSN) ارسال و دریافت می‌کند. با دور شدن هر چه بیشتر فضاپیماهایی مانند وویجر-۱ (Voyage-1) که اکنون بیش از ۲۲ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله گرفته و همچنین افزایش تعداد مأموریت‌های فضایی مثل مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) که طی هفته‌های آینده به سیاره سرخ می‌رسد، نیاز به تجهیزات مخابراتی قوی‌تر برای برقراری ارتباط پایدار با تمام فضاپیماها بیشتر می‌شود.

آژانس فضایی آمریکا علاوه بر اسپانیا، در استرالیا و خود ایالات متحده نیز ایستگاه DSN دارد. داشتن سه ایستگاه در سراسر جهان یعنی همیشه حداقل یک ایستگاه، حتی با وجود چرخش زمین، در راستای فضاپیماها قرار گرفته و قادر به برقراری ارتباط با آن‌هاست. با اضافه شدن دیش جدید، پهنای باند شبکه DSN نیز افزایش یافته که برای مأموریت‌های آینده، به‌ویژه مأموریت‌هایی که نیاز به ارسال داده‌های حجیم دارند، حائز اهمیت خواهد بود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16328
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها