شناسایی یک جرم ستاره‌ای جوان در حال انفجار

ستاره‌شناسان با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های تلسکوپ فروسرخ پالومار گاتینی (Palomar Gattini InfraRed) در آمریکا و فضاپیمای نئووایز (NEOWISE) ناسا یک جرم ستاره‌ای جوان درحال انفجار را در منطقه ستاره‌زای NGC 281-W شناسایی کردند. اجرام ستاره‌ای جوان، ستاره‌‌‌هایی هستند که در مراحل اولیه تکامل قرار دارند. آن‌ها معمولاً در توده‌های مولکولی متراکم، محیط‌های حاوی مقدار زیادی گاز مولکولی و گرد و غبار میان‌ستاره‌ای رصد می‌شوند.

گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری لین هیلنبراند (Lynne Hillenbrand)، محقق مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) در آمریکا، از کشف یک انفجار دیگر جرم ستاره‌ای جوان خبر داده که نام  آن PGIR 20dci است. این منبع برای اولین بار توسط تلسکوپ فروسرخ پالومار گاتینی در ۳۱اوت۲۰۱۹ و با قدرت ۱۵.۷ ریشتر در باند جی فروسرخ نزدیک شناسایی شد. از زمان کشف آن، روشنایی PGIR 20dci به‌آرامی افزایش یافته است. تصویربرداری فروسرخ نزدیک همچنین وجود یک سحابی نورانی پراکنده گسترده با ساختاری از نوع دنباله‌دار به‌اندازه حدود ۱۴ هزار واحد نجومی را نشان داد.

این مطالعه تأیید می‌کند که PGIR 20dci با منطقه ستاره‌زای NGC 281-W که در بازوی مارپیچ خوشه کهکشانی برساووش (Perseus) و در فاصله حدود ۹۱۳۰ سال نوری از زمین واقع شده، مرتبط است. قدر ظاهری کامل منبع طی ۱۶ تا ۲۵ سال گذشته حدود ۵ تا ۵.۵ اندازه‌گیری شده است. علاوه‌براین، بررسی طیف خط جذب فروسرخ نزدیک PGIR 20dci اطلاعات مهمی در مورد ماهیت این جرم ستاره‌ای جوان ارائه داد. داده‌های طیف‌سنجی فروسرخ نزدیک، شباهت PGIR 20dci به منابع FU Ori را تأیید می‌کند. محققان خاطرنشان کردند که برای درک بیشتر ویژگی‌های PGIR 20dci مطالعات بیشتری لازم است.

با توجه به اینکه فرآیندهای برافزایشی دوره‌ای در جرم‌های ستاره‌ای جوان رخ می‌دهد، این اجرام ممکن است انفجارهای ناشی از پیوند را تجربه کنند. ستاره‌شناسان معمولاً چنین رویدادهایی را به انفجارهای EX Lup (معروف به EXors) و FU Ori (یا FUors) تقسیم می‌کنند. دامنه EXOR بزرگ است و از چند ماه تا یک یا دو سال طول می‌کشد. پدیده FUors شدیدتر و نادرتر بوده و بزرگی دامنه آن می‌تواند پنج تا شش برابر بیشتر باشد و از دهه‌ها تا قرن‌ها ادامه یابد.

بااین‌حال، تاکنون اطلاعات بسیار کمی در مورد خصوصیات انفجار در جرم ستاره‌ای جوان به‌دست‌ آمده و تعداد فزاینده‌ای از این قبیل رویدادها رخ می‌دهند که قرار دادن آن‌ها در یکی از دو طبقه مذکور دشوار است. بنابراین، شناسایی انفجارهای جدید و مطالعه دقیق آن‌ها برای درک بهتر ماهیتشان ضروری است.