استارت‌‌آپ چینی اولین منظومه ماهواره‌ای SAR تجاری این کشور را ایجاد می‌کند

0 329

استارت‌آپ چینی اسپیس‌تی‌وای‌ (SpaceTY) که قصد ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) را دارد، تصاویری از اولین ماهواره تازه پرتاب‌شده این منظومه را منتشر کرد. این ماهواره موسوم به های‌سی-۱ (Hisea-1) کوچک‌ترین ماهواره SAR باند C جهان و اولین ماهواره SAR تجاری چین محسوب می‌شود. به‌گفته یانگ فنگ (Yang Feng)، مدیرعامل و بنیان‌گذار اسپیس‌تی‌وای، منظومه یادشده تی‌وای-مینی‌سار (TY-MiniSAR) نام داشته و مطابق برنامه‌ قرار است ۵۶ ماهواره برای توسعه آن در مدار قرار گیرد.

های‌سی-۱ دارای وزنی معادل ۱۸۵ کیلوگرم بوده و از باس ماهواره‌ای تی‌وای-مینی‌سار (TY-MINISAR) بهره می‌برد. ماهواره مذکور که اپراتوری آن برعهده مؤسسه تحقیقاتی CETC38 چین است. با عمر طراحی ۳ سال، مجهز به یک سامانه پیشران الکتریکی مبتنی بر ید موسوم به ترسات‌می (ThrustMe) می‌باشد. یانگ فنگ می‌گوید: «ماهواره‌های منظومه تی‌وای-مینی‌سار با هزینه کم توسعه می‌یابند و از قدرت تفکیک مکانی بالایی برخوردارند.»

نمای ماهواره های‌سی-۱

بنابر اعلام مقامات اسپیس‌تی‌وای، ماهواره های‌سی-۱ که اواخر سال ۲۰۲۰ در مدار زمین قرار گرفت، تصاویری از جمله یک عکس با قدرت تفکیک مکانی ۳ متر از ایالت تنسی آمریکا را به زمین ارسال کرده است. این ماهواره همچنین موفق به تهیه تصاویری با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر در حالت متمرکز بر یک محدوده شده است. استارت‌آپ مذکور برنامه دارد در آینده قدرت تفکیک مکانی ماهواره‌های منظومه تی‌وای-مینی‌سار را به ۰.۵ متر رسانده و همچنین وزن، ابعاد و هزینه توسعه آن‌ها را کاهش دهد.

در سال‌های اخیر چندین شرکت از کشورهای مختلف برای توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای SAR تلاش کرده و اقدام به جذب سرمایه کرده‌اند که از این میان شرکت‌های فنلاندی آیسای (Iceye) و شرکت آمریکایی کاپلا اسپیس (Capella Space) موفق به انجام چنین امری شده‌اند. گفتنی است ماهواره‌های هر دو شرکت در باند X فعالیت می‌کنند.

 

space.skyrocket

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16285
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها