تأثیر شگفت‌انگیز ریزگرانش بر تارهای عنکبوت

0 200

عنکبوت‌ها می‌توانند در شرایط نبود گرانش بر اساس جهت نور، تارهای خود را ببافند؛ این نتیجه در جدیدترین آزمایش فضایی روی عنکبوت‌های گرد (Trichonephila clavipes) در فضا توسط تیمی از پژوهشگران سوئیسی و آمریکایی به‌دست آمده است. دانشمندان تا‌کنون آزمایش‌های گرانشی زیادی روی عنکبوت‌ها انجام داده‌اند و این اولین ‌بار نیست که عنکبوت‌ها برای پژوهش به فضا فرستاده می‌شوند؛ اما دانشمندان در تحقیق جدید برای نخستین‌ بار به نتایج جامعی دست یافته‌اند. 

عنکبوت‌ها معمولاً در این آزمایش‌ها در سانتریفیوژ نگهداری می‌شوند، تارهای خود را به‌شکل افقی می‌سازند و به‌صورت پیوسته برای ساخت تار می‌چرخند. در سال ۱۹۷۳، دو عنکبوت باغی اروپایی (Arenus diadematus) به اسکای‌لب (Skylab)، اولین ایستگاه فضایی ایالات‌ متحده، فرستاده شدند. این مأموریت بخشی از رقابت آزمایش دانشجویی اسکای‌لب ناسا بود که در آن هیچ عکسی از تارها ثبت نگردید و غذا یا آبی به عنکبوت‌ها داده نشد؛ بنابراین، بی‌نظمی‌هایی در تارهای آن‌ها دیده شد.

در آزمایش ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۰۸ نیز از دو گونه‌ عنکبوت گردباف استفاده شد؛ یکی از آن‌ها برای پژوهش و یکی از آن‌ها در محفظه‌ای جدا به‌عنوان گونه‌ پشتیبان. این بار دانشمندان عنکبوت‌ها را تغذیه کردند؛ اما عنکبوت پشتیبان به داخل محفظه‌ اصلی گریخت و دو تار عنکبوت با یکدیگر تداخل پیدا کردند و باز هم پژوهش تکمیل نشد.

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16263
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها