ارائه آموزش به مشتریان بالقوه؛ راهی مناسب برای گسترش بازار تجاری داده‌های ماهواره‌ای راداری

0 259

کارشناسان و صاحبان شرکت‌های فعال در حوزه صنعت ماهواره‌ معتقدند اپراتورهای ماهواره‌‌های راداری همچنان شاهد شرایط خوب در بازارهای تجاری در بلند‌مدت و تقاضای مناسب مشتریان دولتی در کوتاه‌مدت خواهند بود. بر اساس اظهارات اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس هفته تجارت جهانی ماهواره که در نوامبر۲۰۲۰ به‌صورت مجازی برگزار شد، آموزش به مشتریان بالقوه داده‌های ماهواره‌ای امری است که نیاز به توجه بیشتری نسبت به گذشته دارد.

اعضای این کنفرانس اظهار می‌کنند زمانی که افراد بیشتری ارزش داده‌ها‌ی ماهواره‌های مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) و تجزیه و تحلیل‌ چنین داده‌هایی را درک کنند، بازار تجاری رشد بیشتری خواهد کرد. موتویوکی آرای (Motoyuki Arai)، مدیرعامل شرکت ژاپنی سینسپکتیو (Synspective)، که در حوزه ارائه داده‌های SAR و تجزیه و تحلیل آن‌ها فعالیت می‌کند، در‌این‌باره می‌گوید: «ما باید به مشتریان نحوه استفاده از داده‌های SAR را در فعالیت‌های تجاریشان آموزش دهیم. در‌این‌صورت است که می‌توانیم شاهد رونق بیشتر بازار داده‌های ماهواره‌ای راداری باشیم.»

پیام بنازاده (Payam Banazadeh)، مدیرعامل شرکت آمریکایی کاپلا اسپیس (Capella Space)، ضمن بیان اینکه بازار تجاری در این حوزه هنوز به رشد درخور خود دست نیافته، عنوان می‌کند: «بازاری که ما در کوتاه‌مدت می‌بینیم، بیشتر مرتبط با حوزه اطلاعاتی و دفاعی است.»

شرکت فنلاندی آیسای (ICEYE) نیز از شرکت‌های فعال در حوزه داده‌های ماهواره‌ای SAR است. هنگامی که این شرکت کار با ماهواره‌های راداری را آغاز کرد، چنین داده‌هایی را عمدتاً به مشتریان دولتی می‌فروخت. رافائل مدروزفسکی (Rafal Modrzewski)، مدیرعامل آیسای، در رابطه با شرایط بازار در این حوزه می‌گوید: «در سال ۲۰۲۰ افزایش تقاضاهای تجاری در بخش مذکور سرعت قابل‌توجهی داشته است.»

دیگر شرکت آمریکایی به‌نام ارسا اسپیس (Ursa Space Systems) نیز در زمینه ارائه تجزیه‌ و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای راداری که از چندین منبع تهیه شده، فعالیت می‌کند. (Adam Maher)، مدیرعامل ارسا اسپیس، ضمن تأکید بر تلاش برای گسترش بازارهای تجاری در حوزه‌های مختلف ماهواره‌ای، خاطرنشان می‌کند: «دولت محصولات زیادی را که از لحاظ تجاری توسعه می‌دهیم، از ما خریداری می‌کند.»

این شرکت با داشتن هر دو طیف مشتریان تجاری و دولتی، تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای را برای برنامه‌های تجاری مانند ردیابی‌های دریایی و نظارت بر زیرساخت‌ها ارائه می‌دهد؛ محصولاتی که مشتریان دولتی را نیز به‌سوی خود جذب کرده است. در سال ۲۰۱۴ که اسرا اسپیس تأسیس شد، داده‌های SAR در صنعت نفت و گاز چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اکنون اما شرکت‌های فعال در این صنایع برای رفع نیاز‌های خود اغلب به چنین اطلاعاتی مراجعه می‌کنند.

از سویی، مطابق پیش‌بینی شرکت مشاوره جهانی یوروکنسالت (Euroconsult) بازار جهانی داده‌های رصد زمین و خدمات ارزش افزوده از ۴.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۹ رشد خواهد کرد. انتظار می‌رود چنین رشدی طی سال‌های آتی با ترکیبی از بازارهای حوزه‌های دفاعی و تجاری جدید همراه باشد؛ بازارهایی که در سایه اپراتورهای جدید منظومه‌های ماهواره‌ای و با راهکارهای کم‌هزینه گسترش خواهند یافت.

همچنین برخی مطالعات پیش‌بینی‌ می‌کنند که بازار رصد زمین در آینده می‌تواند بین ۵ تا ۵۰ میلیارد دلار در سال درآمد کسب کند. البته ارائه یک پیش‌بینی کلی در این حوزه کاری دشوار است و باید منتظر ماند و دید این بازار در آینده شاهد چه تغییر و تحولاتی خواهد بود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16236
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها