آزمایش احتراق اولین موتور پرتابگر یک شرکت خصوصی هندی با موفقیت انجام شد+فیلم

0 279

استارت‌آپ هندی اسکایروت (Skyroot) که در حال توسعه یک پرتابگر سه‌مرحله‌ای موسوم به ویکرام-۱ (Vikram-I) می‌باشد، توانسته آزمایش احتراق موتور این حامل سوخت جامد را با موفقیت انجام دهد. این اولین باری است که یک شرکت خصوصی هندی به‌طور کامل موتور یک پرتابگر را طراحی، ساخته و آزمایش می‌کند. حامل فضایی ویکرام-۱ علاوه‌بر کاهش هزینه‌های پرتاب، اطمینان‌پذیری بالایی را ارائه خواهد داد؛ چرا که هیچ قسمت متحرکی ندارد و احتمال آسیب‌ آن کمتر است.

نمای حامل فضایی ویکرام-۱

اسکایروت موتور مذکور موسوم به کلام-۵ (Kalam-5) را با استفاده از یک ساحتار کامپوزیت کربنی و طی فرایندی کاملاً خودکار تولید کرده است. بهره‌گیری از این ساختار در مقایسه با فولاد، کاهش ۵ برابری وزن را برای موتور به‌همراه داشته است. کلام-۵ قادر به تولید ۵.۳ کیلو نیوتن نیروی رانش در سطح دریا و ۶۶ بار (Bar) فشار بوده و همچنین زمان احتراق آن ۲۴ ثانیه می‌باشد.

قرار است نسخه پیشرفته‌تر کلام-۵ در تأسیسات سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) توسعه یابد. استارت‌آپ یادشده که زمان اولین پرتاب ویکرام-۱ را اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرده، قصد دارد ۵ موتور از این سری را توسعه دهد. اسکایروت پیش از این موفق به جذب سرمایه‌ای معادل ۴.۳ میلیون دلار شده و اکنون نیز در تلاش برای جذب ۱۵ میلیون دلار دیگر است.

به‌گفته مقامات اسکایروت، در تولید موتور کلام-۵ از ۱۵ ماده مختلف و ۹ فرایند توسعه متفاوت بهره گرفته شده است. شایان ذکر است دولت هند مدتی پیش قوانینی را جهت مشارکت بخش خصوصی این کشور در حوزه فضا تصویب کرد؛ امری که به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فضایی اجازه توسعه و پرتاب حامل‌های فضایی را می‌دهد.

 

youtube ، techcrunch ، inc42

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها