ادعای ساخت و ساز جدید در تأسیسات هسته‌ای فردو با استناد به تصاویر ماهواره‌ای

0 525

رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies) ادعا می‌کنند ایران در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو ساخت ‌و سازهای جدیدی را آغاز کرده است. زمان شروع این ساخت‌ و ساز اواخر سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور/مهر) اعلام شده و یک تصویر ماهواره‌ای که روز ۱۱دسامبر (۲۱آذر) به‌ثبت رسیده، نشان می‌دهد در محوطه شمال غربی فردو احداث یک ساختمان با ده‌ها ستون شروع شده است. مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر از انتقال تأسیسات هسته‌ای در نطنز به زیر زمین خبر داده بودند، اما تاکنون درباره ساخت این تأسیسات اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

تأسیسات هسته‌ای فردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی‌محمدی، تأسیساتی است که به‌منظور غنی‌سازی اورانیوم در عمق ۹۰ متری صخره‌های سنگی در فردو، کیلومتر ۲۵ مسیر آزادراه قم-تهران، ساخته شده ‌است.

شرکت مکسار که بیش از نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد، در زمینه‌های مختلفی از جمله توسعه ماهواره‌های ارتباطاتی، سنجش از دور و راداری فعالیت می‌کند. مکسار مالک شرکت دیجیتال گلوب (Digital globe) با چندین ماهواره تصویربرداری فعال در مدار است. این ماهواره‌ها شامل ایرلی‌برد-۱ (EarlyBird-1)، آیکونوس (IKONOS)، کوییک‌برد (QuickBird)، ژئوآی-۱ (GeoEye-1) و سری ماهواره‌های ورلدویو (WorldView) می‌شوند.

 

wikipedia ، espash ، radiofarda ، bbc ، apnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16173
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها