زمین را به‌صورت زنده از ایستگاه فضایی بین‌المللی مشاهده کنید

43 288,050

امروزه تماشای زمین از فضا راه‌های مختلفی داشته و حتی امکان مشاهده آنلاین کره زمین وجود دارد. شما می‌توانید از طریق ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و ماهواره‌ها زمین را تماشا کنید. در اینجا نرم‌افزارها و وبسایت‌هایی را معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها قادر به مشاهده آنلاین کره زمین خواهید بود.

نرم افزار مشاهده زمین به‌صورت زنده

شما با استفاده از یک نرم‌افزار اندروید می‌توانید به‌صورت آنلاین کره زمین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی مشاهده کنید. نرم‌افزار ISS Live – HD Earth viewing برنامه‌ای فوق‌العاده است که امکان تجربه تماشای آنلاین نقشه کره زمین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای شما فراهم می‌کند. این نرم‌افزار هم‌اکنون از گوگل‌پلی قابل دریافت است و می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید. موقعیت زنده ایستگاه فضایی بین‌المللی را تماشا کنید.

مستند زیبای «بازگشت به فضا ۲۰۲۲» روایت ماموریت ۲۰ ساله ایلان ماسک و مهندسان شرکت اسپیس‌ایکس برای اعزام فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی را همراه با زیرنویس فارسی از اینجا تهیه کنید.

کره زمین آنلاین

تصاویری که از این نرم‌افزار مشاهده می‌کنید از فاصله حدودا ۴۰۰ کیلومتری از زمین ضبط شده‌اند و با کیفیت HD برای شما ارسال می‌شود که می‌توانید در نقشه زوم کرده و مکان دلخواه خود را مشاهده کنید. ISS Live – HD Earth viewing بیش از ۵ میلیون بار دانلود شده است و در گوگل‌پلی نمره عالی ۴.۷ از ۵ را دریافت کرده است. با چشم ناسا سیارک‌های نزدیک زمین را به‌طور لحظه‌ای رصد کنید.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به چت آنلاین برای علاقه‌مندان به نجوم و فضانوردی، استفاده از ISS به‌عنوان یک سامانه ردیاب برای پیدا کردن نقاط جغرافیایی مختلف و دسترسی به زمان طلوع و غروب خورشید با استفاده از سامانه پیش‌بینی پیشرفته ISS اشاره کرد.

مشاهده آنلاین زمین با کیفیت HD از ایستگاه فضایی بین‌المللی

وبسایت ناسا امکانی را فراهم آورده است که می‌توانید با استفاده از دوربین‌های HD نصب‌شده در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی، کره زمین را به‌صورت زنده ببینید. جهت این دوربین‌ها به‌سوی زمین بوده و گاهی نیز یکی از پنل‌های خورشیدی ایستگاه جلوی آن‌ها مشاهده می‌شود. برای تماشای کره خاکی ازاین‌طریق به این لینک مراجعه کنید.

دانلود مستند جذاب و آموزنده «ایستگاه فضایی بین‌المللی چگونه کار می‌کند» از لینک زیر:

لینک دانلود مستند

کره زمین زنده

این دوربین‌ها تجاری بوده و از طریق برنامه‌ای به‌نام «مشاهده زمین با کیفیت بالا»‌ (The High Definition Earth Viewing به‌اختصار HDEV) در قسمت خارجی ایستگاه فضایی نصب شده‌اند. دوربین‌های مذکور درون محفظه‌های مخصوص دما قرار دارند و ازآنجایی‌که در معرض تشعشعات شدید فضایی هستند، تصاویر آن‌ها می‌تواند به دانشمندان در ارزیابی تاثیر چنین تشعشعاتی بر کیفیت تصاویر کمک کند.

زمین از فضا زنده

تماشای آنلاین کره زمین از طریق ماهواره‌ها

شما از طریق وبسایت زوم.ارث (zoom.earth) می‌توانید تصاویر ماهواره‌ای آب‌وهوای زمین را در نقشه‌ای که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تهیه می‌شوند، مشاهده کنید. این تصاویر تقریبا زنده و قابل بزرگنمایی بوده و از طریق آن‌ها قادر به جستجوی نقشه‌های راداری بارش‌ها و نقشه‌های بادها هستید. توفان‌های استوایی، آتش‌سوزی‌های جنگلی و بلایای طبیعی از دیگر مواردی محسوب می‌شوند که این وبسایت امکان تماشای زنده آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

کره زمین آنلاین

در این وبسایت تصاویر زنده هر ده دقیقه از طریق ماهواره‌های سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) و آژانس هواشناسی ژاپن (JMA) و هر پانزده دقیقه از طریق تصاویر ماهواره‌ای تهیه‌شده توسط سازمان بهره‌برداری از ماهواره‌های هواشناسی اروپا (EUMETSAT) به‌روز می‌شوند. برای دسترسی به رصدخانه آنلاین کلیک کنید.

تماشای کره زمین از فضا توسط گوگل ارث

برنامه گوگل ارث (Google Earth) را می‌توان مشهورترین نرم‌افزاری دانست که امکان تماشای کره زمین به‌صورت آفلاین را فراهم می‌سازد. این برنامه قبلا با عنوان کی‌هول ارث‌ویور (Keyhole EarthViewer) شناخته می‌شد و نمایش دو بعدی و سه‌بعدی از زمین را عمدتا بر اساس تصاویر ماهواره‌ای ارائه می‌کند. گوگل ارث با قرار دادن تصاویر ماهواره‌ای، عکس از سیاره زمین، عکس‌های هوایی و داده‌های سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) روی کره‌ای سه‌بعدی، زمین را نقشه‌برداری کرده و به کاربران اجازه می‌دهد شهرها و مناظر را از زوایای مختلف ببینند.

کره زمین زنده

استفاده از این برنامه آسان است و کاربران می‌توانند با وارد کردن آدرس‌ها و مختصات و یا با استفاده از صفحه کلید یا ماوس، به جستجو در مناطق مختلف کره زمین بپردازند. گوگل ارث قادر است انواع مختلفی از تصاویر را روی سطح سیاره زمین نشان دهد و در واقع یک خدمت گیرنده وب نقشه محسوب می‌شود.

به‌گفته گوگل، این برنامه اکنون بیش از ۹۸ درصد از جهان را پوشش می‌دهد و ۱۰ میلیون مایل از تصاویر نمای خیابان‌ها را ثبت کرده؛ مسافتی که معادل بیش از ۴۰۰ بار گردش به‌دور کره زمین است.

کره زمین زنده

گوگل ارث علاوه‌بر امکانات فوق، یک سری ابزار دیگر را از طریق برنامه دسکتاپ ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به ابزار اندازه‌گیری فاصله و ابزاری برای مشاهده آسمان شب اشاره کرد. نسخه مبتنی‌بر وب این برنامه همچنین شامل ابزاری به‌نام وویجر (Voyager) است که در فواصل زمانی مشخص تورهای درون برنامه‌ای را اضافه می‌کند و اغلب توسط دانشمندان و مستندسازان ارائه می‌شود. برای دانلود تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بالا کلیک کنید.

تماشای تصاویر تاریخی رایگان از طریق ماهواره‌های ناسا

آژانس فضایی آمریکا امکانی را فراهم کرده است که می‌توانید به «سامانه اطلاعات و داده‌های سامانه رصد زمین» (EOSDIS) این سازمان دسترسی داشته باشید. از طریق این ابزار با نام «جستجوی داده‌های ناسا» (Earthdata Search) تعداد زیادی از داده‌های علوم زمین ناسا در اختیار شما قرار می‌گیرد که از منابع مختلف شامل ماهواره‌ها، هواپیماها و برنامه‌های میدانی جمع‌آوری شده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای آنلاین

تصاویر ماهواره‌ای این برنامه از ماهواره‌های مختلفی گرد‌آوردی می‌شوند و امکان مطالعه جو زمین، محیط زیست، اقیانوس‌ها و دریاها، پوشش زمین، پوشش گیاهی، پوشش یخ و توپوگرافی را فراهم می‌آورند. البته برنامه مذکور ابزاری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ندارد، اما داده‌های فراوانی را می‌توان در آن یافت که برای محققان بسیار مفید است. برای مشاهده این برنامه به این لینک مراجعه کنید.

نرم‌افزار پردازش تصاویر ماهواره‌ای

نرم‌افزار لند ویوِر (Land Viewer) یک پایگاه اطلاعات جغرافیایی رایگان است که شما از طریق آن به بسیاری از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی خوب دسترسی پیدا می‌کنید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به‌روزترین تصاویر ماهواره‌ای را از از چندین ماهواره از جمله ماهواره‌های رصد زمین ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) دریافت کنید.

با این نرم‌افزار که از اینجا قابل دسترسی است، شما نیازی به هیچ ابزار دیگری برای پردازش اطلاعات ماهواره‌ای نخواهید داشت و امکان پیدا کردن و تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای را در زمانی بسیار کوتاه برای کاربر فراهم می‌کند. نرم‌افزار لند ویوِر به مجموعه‌ای وسیع از داده‌های تاریخی دسترسی دارد و شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یک جدول زمانی دستی آن‌ها را پیدا کرده، تصاویر را بر اساس روز، شب و حتی مواردی مانند ابری بودن هوا یا ارتفاع آفتاب انتخاب کنید.

تصاویر ماهواره‌ای زنده

در زمان انتخاب تصاویر می‌توانید از قسمت فیلترها استفاده کنید که امکان تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای را باتوجه‌به نیازهای شما در اختیارتان می‌گذارد. لند ویوِر به شما اجازه می‌دهد تا به فیلترهای متعددی دسترسی داشته باشید و درصورت نیاز فیلتر شخصی خودتان را ایجاد کنید.

مجموعه‌ای از فیلترهای رایگان بهترین ویژگی این خدمت است که امکان دسترسی سریع به الگوریتم‌های محبوب مانند شاخص نرمال‌شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) یا مادون قرمز را برای کاربر فراهم می‌کند. به‌علاوه، کاربر می‌تواند از برخی فیلترهای اختصاصی که برای موارد خاصی چون کشاورزی، زمین و آب طراحی شده‌اند، استفاده کند. عکس روز ناسا را از اینجا ببینید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1615
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
43 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Gavid bagheri
Gavid bagheri
2 ماه قبل

رسد سیارات و تعین گردش حرکهای وضعی ومداری اینکه تاثیر حرکت مداری درمدت زمان روز وتاثیر آن در فرایند وجودازچشم ،انداز نهفته ودرحضور آن سیاره نمایان خواهد شد و یکی از براوردهایی که نهفته مانده میماند این قانون نادیده انگاشته که اگر سیاره زمین در مقیاس زمان کنونی ۲۴ ساعت میباشد اگر حرکت وضعی آن در جهت حرکت مداری باشد اگر حرکت آن عکس گردد ۲۴ساعت کوتاه تر و در صورتعکس باشد ۲۴ ساعت بیشتر خواهدگردید و ای تناسب و متغیرهای سرعت مداری بسیا نقش ایفاخواهد نمود.

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

برنامه آموزش LAND VIEWERرواز کجایادبگیرم

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام . ما که روی این زمین هستیم هیچ خیری ندیدیم . حالا بریم از بالا به بدبختی هامون نگاه کنیم که چی بشه ؟ انشالله شماها به خوشبختی هاتون نگاه بیندازید . خوش باشید

سامیار
سامیار
1 سال قبل

سلام دوستان