نمونه جمع‌آوری‌شده از سیارک ریوگو توسط فضاپیمای ژاپنی به زمین رسید

0 474

فضاپیمای ژاپنی هایابوسا-۲ (Hayabusa-2) پس از مأموریت ۶ ساله خود برای کاوش سیارک ریوگو (Ryugu) و جمع‌آوری نمونه از آن، به زمین بازگشت. کپسول حاوی حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم نمونه از سیارک مذکور با رسیدن فضاپیما به مدار زمین، با موفقیت در بیابان‌های استرالیا فرود آمد. این فضاپیما که در دسامبر۲۰۱۴ به فضا پرتاب شده بود، ژوئن۲۰۱۸ به نزدیکی سیارک ریوگو رسید و برای یک سال و نیم به اکتشاف این سیارک پرداخت.

سیارک ریوگو با قطری در حدود یک کیلومتر، جزو سیارک‌های آپولو محسوب می‌شود. کاوش سیارک ریوگو که در طبقه‌بندی اجرام نزدیک به زمین قرار دارد، به‌چند دلیل می‌تواند اهمیت داشته باشد؛ یکی اینکه در نزدیکی زمین بوده و شاید روزی در آینده دور، یک تهدید برخوردی محسوب شود. دلیل دیگر احتمال یافتن منابع جدیدی از فلزات با ارزش در این سیارک است. ریوگو از لحاظ علمی نیز برای دانشمندان جذاب است؛ زیرا می‌تواند حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی در میلیاردها سال پیش باشد.  

مأموریت هایابوسا-۲ با وزنی معادل ۴۹۰ کیلوگرم توسط شرکت ژاپنی ان‌ای‌سی (NEC Corporation) ساخته شده و آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) آن را اپراتوری می‌کند. این مأموریت ادامه برنامه هایابوسا-۱ بوده و با توجه به نقاط ضعف و موفقیت‌های آن فضاپیما و استفاده از تجربه‌های به‌دست‌آمده به فضا ارسال شد. هزینه این مأموریت در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

 

wikipedia ، wikipedia ، espash ، espash ، bbc

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16117
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها