برنامه بازگشت به ماه ناسا به‌موقع انجام نخواهد شد

0 188

بر اساس یک گزارش از دفتر بازرسی کل آژانس فضایی آمریکا بعید است این سازمان بتواند در سال ۲۰۲۴ انسان را به ماه بازگرداند. ناسا قرار است طی مأموریتی موسوم به آرتمیس (Artemis) فضانوردانی شامل یک زن را به قمر زمین بفرستد، اما چالش‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا مانند بسته شدن ۱۸ مرکز اصلی ناسا بدین معنی است که توسعه کپسول فضایی اوریون (Orion) باید به‌تأخیر بیفتد و یا به حالت تعلیق درآید؛ کپسولی که برای این مأموریت در حال توسعه می‌باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است درحالی‌که ناسا به‌سرعت در حال ‌توسعه و فراهم‌آوری‌ قابلیت‌های اضافی موردنیاز برای رسیدن به هدف خود یعنی فرود روی ماه می‌باشد، این آژانس فضایی هنوز تصمیمات نهایی را در مورد بخش‌های اصلی آرتمیس از جمله سامانه فرود انسان و ایستگاه فضایی قمری گیت‌وی (Gateway) نگرفته است؛ ایستگاهی که قسمت‌های اولیه آن در ژانویه۲۰۲۴ (چند ماه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده) در مدار قرار خواهد گرفت.

ناسا پیش‌‌تر مبلغ سه میلیارد دلار از کنگره ایالات متحده درخواست کرده بود که دولت کمتر از نیمی از آن را برای تحقیقات اکتشافی و تلاش‌ها برای توسعه این برنامه تأمین کرده و هنوز مشخص نیست چه ‌مقدار دیگر بودجه در کنگره تصویب خواهد شد. باتوجه ‌به این چالش‌ها به‌نظر نمی‌رسد گیت‌وی برای فرود برنامه‌ریزی‌شده روی ماه در سال ۲۰۲۴ در دسترس باشد و انجام عملیات در تاریخ تعیین‌شده بسیار دشوار خواهد بود.

برای ادامه مأموریت‌های فضایی، دولت باید با قدرت و سازگاری و پایداری آن را رهبری و بودجه مورد نیاز را فراهم کند. ناسا نیز می‌بایست هزینه‌های واقعی اکتشاف طولانی‌مدت فضا را تعیین کرده و ضمن تعیین برنامه‌هایی واقع‌بینانه‌تر، مشارکت بین‌المللی با سایر دولت‌ها و نهادهای خصوصی را افزایش دهد. گفتنی است ناسا قصد دارد پس از بازگشت به ماه، برای اعزام فضانوردان به سیاره مریخ نیز اقدام کند.

منبع ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16110
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها