به ناسا در شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی جدید کمک کنید!

0 379

آژانس فضایی آمریکا با راه‌اندازی یک پروژه علمی از عموم مردم علاقه‌مند خواسته تا از طریق آن به شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) جدید کمک کنند. کاربران توسط این برنامه موسوم به پلنت پاترول (PLANET PATROL) می‌توانند در میان انبوه تصاویر تهیه‌شده توسط تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا جستجو کرده و در یافتن سیاره‌های فراخورشیدی جدید به این سازمان کمک کنند. داوطلبان در برنامه مذکور به بررسی تصاویری می‌پردازند که کارشناسان ناسا تردید دارند آیا اجرامی که در آن‌هاست واقعا یک سیاره است یا خیر. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق این لینک به برنامه پلنت پاترول دسترسی داشته باشند و در این پروژه علمی شرکت کنند.

مأموریت تس قرار است از بالغ بر یک میلیون ستاره برای شناسایی سیاره‌ها در مدارشان تصویربرداری کند. انتظار کارشناسان ناسا این است که هزاران سیاره در میان تصاویر تس وجود داشته باشد که به‌دلیل عبور از مقابل ستاره‌های مجاور خود، جلوی مشاهده بخشی از نور آن‌ها را بگیرند و موجب کم‌نور شدنشان در تصاویر شوند. اما گاهی علت کم‌نور شدن ستاره، حضور یک سیاره در مقابل آن نیست و بنابراین نمی‌توان از این طریق اطمینان پیدا کرد که یک سیاره شناسایی شده است. ستاره‌های متغیر، ستاره‌های دوتایی گرفتی، اشکالات موجود در داده‌ها و برخی موارد دیگر می‌توانند تأثیر مشابهی ایجاد کنند و این همان جایی است که کاربران پلنت پاترول می‌توانند به ناسا برای شناسایی این سیاره‌ها کمک کنند.

وسلین کوستوف (Veselin Kostov)، محقق ناسا، می‌گوید: «روش‌های پردازش داده خودکار تس گاهی موفق به شناسایی چنین سیاره‌هایی نمی‌شوند و چشم انسان می‌تواند در تشخیص این سیاره‌ها بسیار بهتر عمل کند.» البته پلنت پاترول تنها برنامه عمومی برای این منظور نیست و برنامه دیگری موسوم به پلنت هانترز (Planet Hunters) نیز با روش‌ دیگری در تجزیه و تحلیل برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی در میان تصاویر تس راه‌اندازی شده است. این برنامه نیز از این لینک برای عموم علاقه‌مندان قابل دسترسی است.

 

zooniverse ، futurism

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16086
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها